Глобиха известен спортен магазин в Пловдив заради "агресивен маркетинг“ | ||||||
| ||||||
Проверката в магазина била извършена в началото на годината. Обектът бил в работен режим и се обслужвали клиенти. В хода на осъществената проверка било установено, че за двадесет и два чифта мъжки обувки с марка “Quechua", дружеството е обявило намаление на цените чрез думите "нова цена 49,90 лева“ и "стара цена 58,90 лева“. Двете величини били посочени в етикета на стоките, който бил поставен непосредствено до намалените артикули. В етикета била отразена и датата, от която е валидно намалението - 23 август 2019 г. Проверяващите от КЗП Пловдив провели и разговор със служител на магазина, който ги уверил, че намалението е валидно и към датата на извършване на проверката. Затова магазинът получил акт по Закона за защита на потребителите: Според член 66 от цитирания закон, съобщението за намаление на цените не може да бъде прилагано за период, по-дълъг от един месец и по-кратък от един работен ден. От фирмата подчертали, че не организират промоции, при които цената се редуцира за определен период от време и след това се възстановява първоначалната. Политиката на дружеството била, че когато се намали цената на даден артикул, тя остава такава до изчерпването му. Според магистратите, в случай че ценовата политика на дружеството действително е подобна, то не е следвало етикетът на стоката да бъде оформен с ясни обозначения за "нова цена“ и "стара цена“. "Посочено по този начин, то се създава недвусмисленото впечатление у потребителя, че се касае за временно намалена цена, като след известен период от време ще бъде върната първоначалната, по- висока такава. Традиционно се приема, че намалението в цената на дадена стока, промотира същата и създава у потребителя "нужда“ да я закупи веднага, докато все още е с намалена цена. Затова член 66 от ЗЗП въвежда ограничение в периода, през който даден артикул може да бъде обявен с намалена цена (въвежда се защита на потребителя от агресивна маркетингова политика на търговските вериги). Тоест, в случай че дружеството- жалбоподател трайно и окончателно е намалило цената на стоката, то в етикета на същата е следвало да бъде отразена единствено текущата цена, а не да се внушава на потребителя, че стоката е с временно намалена такава“, пише в мотивите на съда. Наложената глоба е в размер на 500 лева, а съдебното решение подлежи на обжалване пред административния съд. |