Строим най-евтините магистрали в Европа, за 13 години са завършени 806 километра | ||||||
| ||||||
През последните 13 години километрите на построените магистрални отсечки реално са се удвоили. Последните 17 километра аутобан, които са завършени предсрочно, са част от магистрала “Европа" - отсечката между Драгоман и Сливница. Още през тази година дължината на така наречения магистрален пръстен, който е планиран още през 70-те години на миналия век, ще нарасне с 16,3 км, когато бъде завършена отсечката от магистрала “Хемус" между пътните възли “Буховци" и “Белокопитово". Предстои да бъдат завършени и близо 8 км от магистрала “Струма", тъй като съвсем скоро ще е готов и най-дългият пътен тунел у нас - “Железница". Срокът за завършването му по договор е март 2022 г., но заради добрата работа на изпълнителите може да се очаква съоръжението да бъде готово предсрочно. Със сигурност през тази година ще бъде завършена частта от автомагистрала “Струма" между тунела и Крупник с дължина от 5,6 км. Предстои изграждането на два участъка от магистрала “Европа". През 2022 г. трябва да е готова отсечката от 14,5 км между ГКПП “Калотина" и Драгоман. Обявена е и обществената поръчка за последния участък от магистралата - 16,5-те км от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента. Пътната агенция е възложила проектирането и строителството на общо 239 км от магистрала “Хемус" - от Боаза до Буховци, като целият аутобан трябва да бъде завършен през 2024 г. За скоростното трасе Видин - Ботевград е възложено проектирането и изграждането на малко над 128 километра. През 2023 г. трябва да са готови двата най-сложни участъка от трасето - от Мездра до Ботевград и между Видин и пътен възел “Макреш". Останалите отсечки се очаква да бъдат завършени през 2024 г. Избрани са компаниите, които да изградят и последната част от магистрала “Струма" през Кресненското дефиле. Отсечката от 24 км, която включва и обхода на Кресна, в посока между Кулата и София, е разделена на два участъка, за да се работи максимално бързо. Самото строителство ще може да започне, след като страната ни изпълни поставени от Брюксел екоизисквания. В Северния централен район, който включва Велико Търново, Габрово, Разград, Русе и Силистра, според данни на Националния статистически институт към момента няма построен нито един километър магистрален път. В плановете на кабинета обаче е това да се промени в обозримо бъдеще, като бъде изградена отсечката между Русе и Велико Търново. Изграждането на магистралния път ще струва около 1,1 млрд. лв., като се обсъждат варианти както за европейско финансиране на строителството, така и за публично-частно партньорство. В строеж • участък от АМ “Европа" - 14,5 кв от ГКПП “Калотина" до Драгоман. • участъка от АМ " Хемус" от пътен възел “Буховци" до пътен възел “Белокопитово" в областите Търговище и Шумен - 16,3 км • 128 км от скоростния път Видин - Ботевград - • Тунелът “Железница" и отсечките преди и след него • Между тунел “Железница" и Крупник, с дължина 5,6 км. Предстои да се строи: • участък от магистрала “Европа" - 16,5 от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента. • 239 км от АМ “Хемус" - от Боаза до Буховци. • АМ “Струма" през Кресненското дефиле Изграждат ги най-евтино в Европа Стойността зависи от десетки фактори Цените за изграждане на километър магистрален път у нас продължават да са сред най-ниските в Европа, показва сравнителен анализ, направен от главния експерт на Камарата на строителите в България инж. Любка Денева. Докато средната стойност на 1 км магистрален път у нас излиза 3,1 млн. евро, в Словакия цената е двойна - 7,24 млн. евро. Факторите, които формират цената на строителство на магистрали обаче не са един и два и затова стойностите не могат да бъдат сравнявани механично, подчертават експертите. Сред факторите, които обуславят цената за изграждане на 1 км аутобан са теренните условия, геоложката обусловеност, защитените местности, през които преминава, наличието на археология, дължината и габаритът на съответната автомагистрала, видът и броя на терените за отчуждаване, оценката на въздействието на околната среда, проектната скорост, проектната интензивност на трафика, броят и видът на пътните възли и съоръжения, укрепителните съоръжения, височината на изкопите и насипите, необходимите мерки за организация и безопасност на движението, заложените специфични изисквания, цените на проучването, проектирането и техническият надзор, избраната технология на строителството, цените на материалите, транспорта, труда и много други. Поради това е некоректно да се правят сравнения или заключения за цена на километър от различните участъци от автомагистралите, защото всеки един участък има своята специфика, подчертават и експертите от пътната агенция. Освен това при сравнение на цени на магистрални отсечки трябва да се имат предвид и променените нормативни изисквания през различните периоди и използването на нови технологии. През последните години бяха повишени и изискванията за пътна безопасност, което също оскъпява изграждането на пътищата, подчертаха специалисти. |
Още по темата: | общо новини по темата: 662 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/111 ] следващата страница |