Глад за коли втора употреба, цените им двойни | ||||||
| ||||||
Бърза разходка из столичните автокъщи показва, че автомобили "втора употреба" почти липсват. В момента се изчерпват запасите от внесените в началото на годината в страната. Избор няма, а цените буквално са двойни. "Какво трябва да направим, за да си купим кола "втора употреба" в края на 2021-ва година?" - разказва автомобилният експерт Филип Лазаров пред БНТ. "Днес ще бъда малко по-остър и не така забавен, защото трябва да кажа истината. Истината е, че просто няма внос. Няма автомобили в България. Сега, ако отидеш да си поръчаш нов автомобил в представителство, ти казват поне 6-7 месеца, след тези се оказват още 6-7. За една кола чакат 5 души и горе-долу се връщаме като преди 89-та - може да се чака няколко години. От производителите дойде първата стъпка, че няма производство. Всъщност автомобилите са произведени, завършени, но техните компютри, техните мозъци ги няма, тъй като най-вероятно се произвеждат там по Япония, по Китай. Пазарът - вторичният се свива, защото когато не купуваме нови автомобили, не продаваме старите. Старите няма как да вървят към нашия пазар. В България знаем, че ние изкупуваме дето се казва доста крайния автомобил. Автомобилите, които са крайни в хранителната верига, допълва той. Според заместник-председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев ситуацията става все по-тревожна. "Хората искат да купят автомобили, но няма предлагане. Аз имах преди 3 месеца 60 автомобила, в момента имам 17 и няма какво да купя" - казва Доросиев. "Един от най-търсените класове автомобили в България - това са между 5 000лв. и 15 000лв., дори между 5 000 лв. и 10 000лв. Всички хора искат малолитражни бензинови коли, заради нормите. В същото време се оказва, че искат и автоматик, но това са най-търсените и в момента кола между 5 000 и 10 000 лева автоматик, бензинова, с 5 врати, малка е почти невъзможно да се намери. В момента, в който излезе на пазара, се купува" - допълва автомобилният експерт Филип Лазаров. "Преди един търговец, влизайки в едно представителство, можеше да избира между 30-40 автомобила, които са на прилични километри и на добра цена и може да купи - казва Любомир Доросиев - "В момента, влизайки в едно представителство, няма нищо или ако има нещо - е завишено поне с 30% до 50%, защото има огромно търсене не само от българи, но и от руските републики, Полша, от Румъния. Ето как стоят нещата драстично - това е автомобил, който е внесен преди около 4 месеца, аз съм му завишил с около 1000 лева цената, защото сега и да искам да го купя аз, не мога да го купя на тази цена и ето един автомобил, който е нов внос, той е дошъл онзи ден. Цената се определя от това, което купуваме отвън, и от това, което е транспортни разходи и ние си слагаме печалбата вътре и съответно препродаваме с печалба не много голяма. На такъв автомобил до 20 хиляди лева ние слагаме печалба обикновено максимум около 1000 лева, каза Доросиев. В България липсва дори внос на по-стари коли от Европа. "В Италия един стар автомобил - над 15 години им дават 1500 до 2500 евро бонус, държавата, ако го изхвърлят в морга и не го продадат на вторичния пазар, разказва още Доросиев. На тях им е много по-изгодно да го оставят там без никакви разправии, отколкото да търсят някой да го купи и да го прехвърлят, коментира той. |