Белащица иска оставката на шефа на РИОСВ Пловдив | ||||||
| ||||||
Жителите на селищата от Родопската яка са убедени, че директорът Ивайло Йотков не изпълнява задълженията си в защита на обществения интерес. Вместо това, частните компании "Холсим" и "Европейски пътища", експлоатиращи кариерите над Белащица, се ползват с неговата протекция. Основание за това твърдение е фактът, че на три поредни срещи с белащенци Йотков излъгал, че няма искания за удължаване на двете концесии. На една от срещите е присъствал областният управител, а на другата - представители на Басейнова дирекция-ИБР и Горско стопанство Пловдив. В същия ден "Холсим Кариерни материали Пловдив" АД внася инвестиционно предложение за удължаване срока за концесия за добив на строителни материали от находище "Белащица". "Концесиите приключиха, едната през 2021 г., а другата на 4 февруари 2022 г. Защо при изтекли договори техниката на бившите концесионери все още е на терен? Как продължава процедура по ОВОС без договор за концесия" - пита Павел Гимишев от Инициативния комитет. Няма отговор на въпроса защо РИОСВ приема, че Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) се прави по преценка на необходимостта, а не с уведомяване на компетентните органи и засегнатото население. Най-неприятното в случая е, че три министерства - на енергетиката, което отговаря за концесиите, на околната среда и водите и на здравеопазването, си прехвърлят отговорността едно на друго и не вземат категорично отношение, а могат по целесъобразност да кажат "Стоп". В началото на февруари екоминистърът Борислав Сандов при посещението си в Белащица е заявил, че кариерите замърсяват въздуха на Пловдив с фини прахови частици. Затова белащенци се чудят как Сандов все още не е сменил директора на РИОСВ. Чисто юридически казус е защо след като концесиите са изтекли, сега се иска удължаване. На практика, има фактическо приключване на дейност и за подновяването й процедурата трябва да се стартира от самото начало. Според изчисленията, в находищата има запаси от 33 милиона тона инертни материали. Ако се приеме, че един голям камион е с товароносимост 30 тона, това означава, че за 25 години през Белащица ще минат 1 милион 100 хиляди камиона само от едната фирма, а от двете - 2.5 милиона камиона. Проблеми за хората са близкото разстояние между кариерите и водоизточниците на селото, както и ежеседмичните взривове за разбиване на скалната маса. "Почти всяка седмица има взривове и от едната, и от другата страна. Все едно сме на война. Това, според РИОСВ, не представлява заплаха за живота и здравето на хората" - каза Гимишев. Той е изумен, че през последните четири години всякакви отговорни фактори са се изказвали по темата и сега пак се започва отначало. Приключените концесии са били за 35 години. Официално добивът на инертни материари над Белащица е от 1972 г., но според разкази на възрастни жители на селото находищата се разработват още от 60-те години на миналия век. Това категорично е в противорение на Закона за кариерната дейност, който казва, че кариерите не може да се експлоатират повече от 50 години, обясни Павел Гимишев. |
Още по темата: | общо новини по темата: 127 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/22 ] следващата страница |