НАП възстановява здравните права веднага след покриване на задълженията | ||||||
| ||||||
Здравноосигурителните вноски се правят до 10-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. От януари 2010 г. месечната здравноосигурителна вноска за гражданите, които се осигуряват сами, е не по-малко от 16.80 лв. Най-лесният начин за проверка на здравноосигурителния статус е на сайта на НАП - www.nap.bg, чрез електронната услуга „Здравен статус". Друг вариант е обаждане в колцентъра на приходната администрация - на телефон 0700 18 700, на цената на един разговор. Проверка може да се направи и на място, в офисите и в териториалните дирекции на НАП в страната. Възстановяването на правата става след като се платят всички дължими здравноосигурителни вноски и лихвите към тях. Плащането може да се извърши по банков път, с пощенски запис или по интернет чрез електронната услуга на НАП за плащане на данъци и осигурителни вноски. На сайта на НАП www.nap.bg могат да се видят примерни платежни нареждания и пощенски записи. Информацията за плащането на здравноосигурителните вноски обаче не постъпва в същия ден, в който е направено плащането в банката. При необходимост от спешен прием в болнично заведение, НАП може веднага да издаде удостоверение, че гражданинът е с непрекъснати здравноосигурителни права. Това става в съответния офис или териториална дирекция на НАП, след представяне на копия на вносните бележки за направените вноски. |