Цените на основните стоки на борсата в застой | ||||||
| ||||||
Паметливи брокери припомнят, че борсово търсене на тази стока бе афиширано за последен път на 15 януари 2010 год. на 190 лв/т без ДДС и оттогава досега купувачите не са заявявали своите интереси. Не е изключено това значително в количествено отношение предложение за продажба да предизвика интерес към покупки. Трудно обаче би могло да се прогнозира точно на каква цена, още повече, че котировката „продава" е от склад на продавача и стоката би се оскъпила и с транспортните разходи. Продължава търсенето на маслодаен слънчоглед при 520 лв/т без ДДС, което е сериозен знак, че квотата за внос в Турция при условие на намалено мито все още не е изпълнена. Тази възможност дава сериозна глътка въздух на родните слънчогледопроизводители, но за разлика от тях, външен пазар на царевицата на практика няма. При тази ситуация котировките „продава" на царевицата са в тесните граници 210-215 лв/т без ДДС, но търсенето й не се афишира на борсовия пазар. От останалите зърнени култури активни продължават да бъдат предложенията за продажба на ръж на 220 лв/т без ДДС и овес на 230 лв/т без ДДС. Въпреки известната ценова динамика на пазарите на хлебната пшеница и слънчогледа през последните няколко месеца, котировките „продава" на техните производни хранителни стоки - брашното и олиото - остават непроменени. Мазната течност от български произход продължава да се предлага в границите 1,65-1,70 лв/л без ДДС за различните марки, докато вносното олио държи нива от 2,28-2,33 лв/л без ДДС. При брашното актуалните котировки „продава" са 366,67 лв/т без ДДС за тип 500, 350 лв/т без ДДС и 250 лв/т без ДДС за тип 1150. Както става ясно, промените на цените на слънчогледа и пшеницата не дават отражение върху цените на продуктите, произведени от тях. Борсовите специалисти със съжаление констатират, че възможностите, които предоставят организираните пазари, все още почти не се използват от производителите и потребителите на основните селскостопански и хранителни стоки. Очевидно земеделските производители имат много проблеми и задачи за решаване, но използването именно на борсовия механизъм за реализация на тяхната продукция ще им спести време и усилия, за да се занимават с основната си дейност. |