Магистрала "Тракия" била пример за прозрачност
Автор: Екип Plovdiv24.bg 11:02 / 07.07.2010Коментари ()4035
© Plovdiv24.bg
Автомагистрала "Тракия" е пример за прозрачност, заяви изпълнителният директор на Асоциация "Прозрачност без граници" Диана Ковачева на пресконференция.

По споразумение за сътрудничество с Министерството на регионалното развитие и благоустройството организацията извършва наблюдение на откритата процедура по възлагане на обществена поръчка за определяне на изпълнител за проектирането и строителството на Лот 2 на магистралата - "Стара Загора - Нова Загора". Поръчката бе спечелена от кандидата с най-ниска цена на офертата "Обединение "Магистрала Трейс", в което влизат "Трейс груп холд" и "СК 13 холдинг".

Диана Ковачева потвърди, че процедурата е прозрачна, но не е казвала, че е коректна. Екипът на асоциацията е констатирал, че при провеждането на процедурата са налични механизми за управление на потенциален конфликт на интереси. Лице, член на комисията, декларирал потенциална възможност за неизпълнение на изискванията за безпристрастност, направил си е отвод и на негово място е назначен резервен член. А споделените от предишния член мнения, съображения и предложения не са взети предвид при формиране решенията на комисията. Експерт на асоциацията смята, че критерият "най-ниска цена" може би не е най-удачният вариант за определяне на печелившия кандидат. От "Прозрачност без граници" са си позволили да препоръчат критерият да бъде "икономически най-изгодна оферта", заради горчивия опит от АМ "Люлин", но възложителят е приел друг подход.

От асоциацията настояват да се регламентира и фигурата на наблюдателя чрез промяна в Закона за обществените поръчки. За съжаление, според Ковачева, до този момент предложението не е взето предвид от законодателя. "Прозрачност без граници" продължава работата си, след като вече са наблюдавали Лот 3 и Лот 4 по същия начин, както Лот 2. Следващата им задача е свързана с изпълнението на сключения вече договор и за целта смятат да направят коалиция с други граждански и местни организации по трасето от Стара Загора до Бургас. От асоциацията възнамеряват да ги обучат по техните методики и самите НПО-та на място да осъществяват непрекъснат мониторинг на договора. Защото от предишен опит на не толкова значими, но важни обществени поръчки, е констатирано, че след сключването на договора се правят сериозни промени с анекси без ефективен контрол от страна на възложителя.

"На тоя свят има много мъка и ние не сме хората, които да я изчерпят до дъно", с тези думи председателят на УС на асоциацията Огнян Минчев отговори на въпрос дали има и други механизми срещу корупционни практики, за да се следят по-изкъсо и по-детайлно процедурите. "Целта ни е да покажем, че когато има независимо наблюдение има подобрение в начина, по който протичат процедурите", добави той. Ако сравните начина, по който беше изградена концесията през 2005 година и потенциалните корупционни ползи, които тя щеше да донесе на публично известни фигури на върха на държавната власт с това, което имаме като даденост в момента, ще установите, че наблюдателите не са способни да ги преодолеят, но могат да кажат доколко те са били в съгласие със закона, добави Огнян Минчев.

Източник: vsekiden.com


Още по темата: общо новини по темата: 662
20.11.2024 »
19.09.2024 »
14.07.2024 »
20.05.2024 »
08.05.2024 »
26.04.2024 »
предишна страница [ 1/111 ] следващата страница

Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Magistrala-Trakiya-bila-primer-za-prozrachnost-175621
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.