"Рожен 2006" - добра организация и пълен успех | ||||||
| ||||||
СЪБОРЪТ В ЦИФРИ И ФАКТИ: • „Рожен 2006” се проведе на 12 и 13 август, под патронажа на министъра на културата проф. Стефан Данаилов; • За организацията и провеждането на събора Община Смолян получи 360 хил. лева от държавния бюджет; • Съборното село бе изградено на площ от 10 000 кв. метра, една трета от които бяха заети от търговски обекти; • Съборът бе посетен от 100 000 любители на българския фолклор; • Съборяни и участници пристигнаха на Рожен с над 8 000 леки автомобили и 150 автобуса; • 10 000 мераклии играха 4 часа хоро под звездите на Рожен; • Участваха над 6 000 изпълнители от всички фолклорни области на страната; • На с • В националното надпяване се включиха 184 народни читалища; • 17-членно жури от изтъкнати фолклористи и музиканти оценяваха двудневните изяви на изпълнителите; • Връчени бяха над 400 грамоти за индивидуални и групови изяви; • 50 от 241 певческите групи и танцови състави получиха златни плакети; • Индивидуалните изпълнители бяха 246, а отличените със златен плакет – 30; • Най-възрастният участник в събора бе 84-годишният гайдар Анастас Иванов, а най-младият – 5-годишната певица Никол Милевска от смолянската детска градина „Родопчанче”; • Съборът се охраняваше от 200 полицаи и пожарникари; • Изядени бяха 20 т. кайма и 120 чевермета, поляти със 120 хил. бутилки бе ОЦЕНКИ ЗА СЪБОРА: Проф. Петър Ангелов, зам.-председател на Съюза на музикалните и танцови дейци в България: Националното надпяване на Рожен показа, че не бива да имаме никакви колебания за бъдещето на фолклора. Той е най-жилавото проявление на българския национален характер. Вярно е, че в годините след 1990 г. се получи някакъв вакуум и много колективи преустановиха дейността си, но сега се връщаме към народното, фолклора и идентичността. Тенденцията от „Рожен 2006” е високо качество на изпълненията и приемственост, особено при вокалните групи и танцовите състави. Георги Хинов, хореограф и режисьор: „Рожен 2006” бе празничен и добре организиран събор, с голямата жажда за изява и добре подбран репертоар. Като имаме пред вид, че съхраняването и развитието на българското музикално, певческо и танцово изкуство са съсредоточени преди всичко в читалищата, следва да отчетем желанието на много млади хора да вникнат в дълбочината на нашите традиции, в особеностите и орнаментите на чистия, автентичен фолклор. Проф. Михаил Букурещлиев, фолклорист: Рожен е начин на мислене. Този събор възстанови нещо прекрасно и показа безсмъртието на родопската песен. Радостен съм, че има представители от всички фолклорни области на страната, което е показателно. Тук на Рожен човек разбира, че фолклорът ни е безсмъртен. |