Как да оправим най-честите проблеми с ауспуха? | ||||||
| ||||||
Причини за повреда на изпускателната система Повредата на изпускателната система може да бъде причинена от различни обстоятелства – от производствени дефекти до естествено износване или увреждания на ауспуха. Най-често причината са тежките условия на работа. Сред тях са нискокачествени горива и пътни реагенти, които водят до корозия, разхерметизиране на заваръчните шевове и появата на дупки. Освен това, при преодоляване на дълбоки локви, нагрятият корпус рязко се охлажда, което също причинява дупки и пукнатини. Редовните пътувания на кратки разстояния също имат отрицателен ефект, тъй като изпускателната система няма време да се охлади ефективно. При шофиране в тежки офроуд условия и дори при небрежно паркиране елементите на изпускателната система страдат от ударни удари. Най-сериозните повреди са тези на катализатора, като те се появяват заради нискокачествено гориво, дефектна система за запалване (изгоряла бобина, запушен инжектор, изтичане на въздух) или масло, попаднало в бензина, което води до коксуване на катализатора с продукти от горенето. Изпускателният тракт на автомобила използва и сензори за кислород, които също се развалят, страдайки от ниско качество на горивото, неправилно запалване и маслени фракции в отработените газове. И накрая - има ситуации, когато ауспухът просто експлодира. Причината може да е запалване на горивни пари в корпуса, ако системата, захранваща гориво-въздушната смес, е дисбалансирана. Често срещани дефекти на ауспуха Ако подозирате, че ауспухът е повреден, трябва внимателно да проверите неговото състояние, като повдигнете колата на подемник (такива има в сервизите) или да я закарате на такова място, че да можете да влезете под нея. Изпускателната система включва няколко важни компонента: - Изпускателен колектор, през който продуктите от горенето се изхвърлят в цилиндрите на двигателя. - Гофриран еластичен съединител за намаляване на вибрационните натоварвания. - Резонатор, който намалява температурата на отработените газове и забавя тяхното движение. - Катализатор, който намалява съдържанието на вредни отработени газове, като ги изгаря и окислява. - Ауспух, който намалява нивата на шум и частично неутрализира токсичността на отработените газове. - Сензор за кислород, който определя химичния състав на продуктите от горенето и коригира съотношението на компонентите на сместа въздух-гориво Съответно всички тези елементи могат да се повредят и да изискват ремонт или подмяна. Дефектният ауспух води до увеличение на емисии с повишена токсичност. Този въглероден окис не само ще замърси атмосферата, но и ще навлезе в купето през вентилационния отвор в долната част на предното стъкло. В допълнение, производителността на двигателя намалява - в резултат на нестабилно разпределение на газа, тягата се влошава, тъй като горивото не изгаря напълно. В същото време по вътрешните части на двигателя може да се образуват сажди, които да причинят коксуване на цилиндрите. Ако не се обърне внимание на повредата на катализатора, това води до поражения по двигателя, които могат да станат причина за неговото излизане от строя. Факт е, че керамичните люспи от повреден катализатор се засмукват през изпускателния тракт в цилиндрите на двигателя и почти мигновено надраскват стените на цилиндрите, което прави основния ремонт на двигателя неизбежен. И накрая, нивото на шума неизбежно се увеличава. Видове ремонт на изпускателна система В някои случаи няма смисъл да се хвърлят пари поради микроскопични дупки или пукнатини в ауспуха, по-логично е да се ремонтира изтичащата част. Ремонтите обаче са различни. Експресен метод като използването на специални уплътнители, които са устойчиви на високи температури, както и керамични ленти, може да се препоръча само като временна мярка. Друго нещо е класическото заваряване, с помощта на което се поставя специална лепенка на мястото на отвора в изпускателната система. По правило такива лепенки се заваряват по време на изгаряне в банките на ауспуха - директно в ауспуха, резонатора и пламегасителя. Има алтернативен вариант - студено заваряване. Тук за ремонт се използва специален двукомпозитен материал, който се нанася върху мястото на изгаряне. Сместа се втвърдява бързо и осигурява запечатване на проблемната зона. Сериозни и многобройни изгаряния обаче не могат да бъдат задържани чрез студено заваряване. Във всички случаи ремонтът на ауспуха трябва да бъде завършен чрез нанасяне на специална топлоустойчива боя. Това ще направи ауспуха много по-устойчив на корозия. Какво да направите, ако катализаторът се повреди Катализаторът е най-скъпата част от изпускателната система, предназначена да намали токсичността на отработените газове. Вътре в този буквално скъпоценен детайл има керамичен блок със структура на пчелна пита. В зависимост от модела върху стените на пчелната пита се нанася микрослой от паладий, родий, иридий, сребро, злато или платина. Производителите твърдят, че експлоатационният живот на конвертора е 100 000-150 000 км. Всъщност обаче могат да възникнат проблеми с по-малък пробег, особено в градовете, където автомобилът често попада в задръствания. Съответно има няколко варианта за решаване на проблема. Изглежда, че най-логичният вариант - замяната, не винаги е приемлив, тъй като новата част е доста скъпа. Просто изрязване на катализатора от системата е бюджетно решение, което на много места се тълкува като нарушение на конструкцията на автомобила. То повишава вредните емисии от отработените газове, които проникват не само в атмосферата, но и в кабината. Затова и много експерти препоръчват поставянето на универсален катализатор, който ще струва повече на собственика в сравнение с директното отстраняване на самото устройство, но в същото време е по-евтин от замяната с нов оригинален детайл. Това обаче може да изисква препрограмиране на електронния блок за управление, но пък звукът и миризмата на изгорелите газове ще бъдат много по-тихи и по-чисти, отколкото в бюджетния вариант. Как да удължите живота на вашата изпускателна система В заключение, ето няколко експертни съвета, които ще ви помогнат да удължите живота на изпускателната система. На първо място, следете състоянието не само на външните панели на тялото, но и на останалите части. Това важи и за гумено-металните окачвания, които премахват част от товара от ауспуха. От време на време загрявайте механизма при високи обороти на двигателя, за да се отървете от влагата. През зимата, когато пътищата са наводнени с химикали, мийте колата си по-често, като не забравяте да отстраните замърсяванията, включително от дъното на автомобила. Контролирайте скоростта си и избягвайте внезапни потегляни, в противен случай камъни и пясък ще "бомбардират“ изпускателната система, тествайки нейната здравина. И накрая, редовно извършвайте поддръжка и проверявайте работата на системите за запалване и захранване на двигателя. |