Завод, осигуряващ работа на над 1000 души, преустановява дейността си | ||||||
| ||||||
Предприятието произвежда кабели за автомобили. То е собственост на японската корпорация "Сумитомо Денки Когьо“ чрез нейното подразделение "Сумитомо Електрик Борднетце“ – Германия. В България седалището на компанията е в Карнобат, като има две производствени бази – в града край Бургас и в Мездра. Заводът във Врачанско бе открит през 2008 г. Там има две поточни линии – за производство на кабели за "Шкода“ и "Сеат“. На тях работят над 1200 души, плюс още около 80 човека в администрацията. Наетите са от целия регион в радиус от поне 50 км – от общините Враца, Мездра, Роман, Бяла Слатина, Борован, а също и плевенските Червен бряг, Златна Панега и Румянцево. Започнала процедура по поетапното освобождаване на служители. По данни на работещи в предприятието, всеки ден си тръгват по около 30 души. Служителите вече са наясно със ситуацията, като с тях работят трудови психолози. Голяма част от наетите са от малки населени места, където безработицата е сериозен проблем, теглили са кредити и се притесняват как ще успеят да ги погасяват. Предприятието предлага между 4 и 6 месечни заплати като обезщетение, както и трудова борса за съкратените си служители. Към момента е известно, че едната поточна линия вече е преместена в Молдова, тъй като минималната работна заплата там се равнява на около 450 лева и това е по-изгодно за огромната корпорацията. Другата поточна линия най-вероятно ще бъде преместена в Карнобат и така SEBN ще остави само една производствена база у нас. Експерти в бранша коментират, че причината да се стигне до затваряне на завод от такъв мащаб, което неминуемо ще се отрази на икономиката в региона, е държавната политика. За последните години минималната заплата се вдига многократно. Същевременно не се прави нищо за подпомагане на бизнеса и много от големите компании, дошли у нас заради евтината работна ръка, вече търсят по-изгодни варианти. |