Вървим към нулеви емисии
© Blagoevgrad24.bg
От 2035 г. всички нови коли, които се продават на пазара, ще трябва да бъдат с нулеви емисии и да не емитират никакъв въглероден диоксид. Стремежът с тази мярка е до 2050 г. транспортният сектор да стане неутрален спрямо климата. Това някакъв каприз на ЕС ли е или скрита реклама на новите коли по пътищата? Истината е друга, обясняват от Асоциация "Активни потребители". Сухопътният транспорт отговаря за една пета от общите емисии на парникови газове в ЕС. За нас този дял е очевидно по-голям, като знаем колко остарял е автомобилният ни сектор, колко са закупените втора и трета ръка коли, колко леки и товарни автомобили се движат "с мръсна газ“ по пътищата.

Какво ще се случи с колите с двигател с вътрешно горене? Ще могат ли те да бъдат управлявани след 2035 г.?

Да, ще можете да продължите да използвате своята сегашна кола. Правилата не налагат всички автомобили на пътя да бъдат с нулеви емисии до 2035 г. и не засягат коли в движение. Ако си купите кола сега, ще можете да я управлявате до края на нейния полезен живот. Но тъй като средностатистически една кола се използва около 15 години, трябва да се въведат ограничения от 2035 г., за да може към 2050 г. всички коли да бъдат с нулеви емисии.

От 2035 година спират продажбите в ЕС на нови автомобили с дизелови или бензинови двигатели. Европейският парламент реши от 2035 година новите автомобили да бъдат само електрически или водородни.

Ще бъде ли възможно да се закупи или продаде кола с двигател с вътрешно горене след 2035 г. и ще може ли да се набави гориво, за да се движи тя?

Да, всичко това ще бъде възможно. Общите разходи за притежание на такъв автомобил (разходи за гориво, поддръжка, закупуване и застраховка) могат обаче да се повишат.

Какви автомобили с нулеви емисии ще бъдат управлявани?

В момента са популярни най-вече автомобилите с електрически батерии, тъй като общите разходи за притежание са по-ниски от тези за алтернативите. Например, производството на водород и синтетични горива е по-скъпо, тъй като изисква много електричество. От друга страна, батериите са тежки и някои видове транспорт не могат да бъдат задвижвани лесно с батерии. Затова водородът и електрическите горива са добро решение за кораби, самолети и тежкотоварни камиони.

Ще бъдат ли електрическите автомобили на приемливи цени?

След закупуване общите разходи за притежание на електрически автомобил са същите или по-ниски от кола, ползваща бензин или дизел като гориво. Това е така, защото цените на електричеството са по-ниски от цените на бензина и електрическите автомобили изискват по-малко поддръжка. В момента обаче електрическите автомобили са по-скъпи за закупуване. Новите правила за емисиите от колите би следвало да насърчат производителите да инвестират в нови технологии, които да намалят цените. Друг проблем е липсата на развит пазар на използвани електрически автомобили.

Какво ще се случи с електрическите батерии след тяхното изхвърляне?

На този проблем са посветени други законодателни актове - например, директивата за енергията от възобновяеми източници и новите правила за батериите, които целят да направят процеса на производството неутрален спрямо климата и да насърчат рециклирането на батериите. Също така тече много работа по разработването на нови видове батерии, не само за автомобили.

Съществува ли достатъчно инфраструктура за коли с нулеви емисии? Не са ли те само за хора, живеещи в градовете?

Производителите в момента разработват автомобили, които да изминават повече от 600 км., пише Pariteni.bg. Ефективността се подобрява, така че колите да не се налага да зареждат толкова често или да се зареждат с обикновен кабел у дома. Европейският парламент прие позицията си по правила за инфраструктурата за алтернативни горива, които целят да гарантират наличието на повече станции за зареждане.


Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Vurvim-kum-nulevi-emisii-2290164
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.