Една от най-старите фабрики в Европа е в упадък
©
Италианският град Торино, където се намира най-старата автомобилна фабрика в Европа, символизира индустриалния упадък, пред който са изправени някои части от континента, докато местните производителите са притиснати от високите разходи за електрификация, слабото търсене и засилващата се конкуренция от Китай, пише Ройтерс, цитирани от Investor.

Разположен в подножието на Алпите в северозападна Италия, Торино е мястото, където марката Fiat, сега част от групата Stellantis, е основана от семейство Аниели преди 125 години. Сега компанията се сблъсква с упадъка на по-широката индустрия, който може да се види и в емблематичния завод Mirafiori.

Фабриката произвежда електрическия градски автомобил Fiat 500 и два спортни модела Maserati, но поради слабото търсене съоръжението не работи през голяма част от годината, а неговите около 2800 работници получават само част от договореното заплащане поради по-малкия брой отработени часове.

"Mirafiori вече е затворен. Само понякога работи“, посочва Джакомо Дзулианело, работник в завода и член на профсъюза FIOM Cgil.

За да оцелее, Fiat позволи италианската му идентичност да се размие, след като пое и след това се сля с Chrysler през 2014 г., създавайки групата Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Тя самата през 2021 г. се обедини с компанията майка на Peugeot, PSA Group, създавайки сегашната Stellantis.

Междувременно Торино загуби четири от автомобилните си заводи през последните четири десетилетия. Всичко започва със закриването на Lingotto през 1982 г. - известен с тестовата писта на покрива си, която се появява в класическия британски филм от 60-те години на миналия век "Италианска афера“ - и завършва миналата година с Grugliasco.

Mirafiori - някогашният символ на мощта на Fiat, осигуряващ работа на около 60 хил. души и произвеждащ до 1 млн. коли годишно, включително оригиналния Fiat 500 в разцвета си през 60-те години на миналия век - се свива до сянката на предишното си "аз“.

"Тук в Торино има една дума табу, която е "упадък“... можем да я наречем както искаме... но това е доста неоспорим факт“, казва Лука Давико, градски социолог в Политехническия университет в Торино.

Градът се опитва да преоткрие себе си като туристическа дестинация, рекламирайки елегантния си център, музеите и кухнята. Едновременно с това той иска да се превърне в образователен с повече от дузина университети и академии.

Въпреки това при около 50 хил. до 60 хил. работни места в района, които все още са свързани с автомобилната индустрия, настроението е мрачно, докато работниците на Stellantis се подготвят за национална стачка в Рим в петък, за да притиснат правителството и компанията да запазят работните места.

Междувременно Stellantis настоява, че Mirafiori има бъдеще.

Фабриката произвежда трансмисии за електрически и хибридни превозни средства, разполага с център за рециклиране на автомобилни части и лаборатория за технологии за батерии и ще започне да произвежда нова хибридна версия на Fiat 500 в края на 2025 г.



Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Edna-ot-nai-starite-fabriki-v-Evropa-e-v-upaduk-2303141
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.