© | Хората употребяват изкуството за политически цели както в миналото, по време на комунизма, така и днес при всички блага на демокрацията – просто за сметка на тази слабост, която човек е придобил заради материалното, той просто е лишил себе си от мнение. Това коментира в предаването "Утрото на фокус" на Радио "Фокус" с водещ Ася Александрова актрисата Ирен Кривошиева, напуснала постановката "Хага“ в Народния театър заради несъгласие политиката да навлиза в изкуството.
"Изкуството вътре възможно е и няма как да няма някаква политика, но се изразява чрез изкуството, с тези средства на изкуството, не със средствата на медията и на вестника, и с това знаме развято, което плеска хората по лицата. Докато този спектакъл беше с точно тези плесници.“
Според нея съвременният човек е слаб и се огъва, а рибата мирише откъм главата – не може театърът да избегне онова, което става в цялата държава. "И там се е случило, и не само в тези театри, разбираме навсякъде е имало такива пробойни, за които може да се каже, че случващото са там е един вид умален вариант на всичко което се случва в държавата“. Така актрисата коментира случая с източването на средства в театрите в Разград и Смолян. "Големият, за да може да скрие онова, което върши, избира най-малкия по веригата, който да обере пешкира.“
Според нея ако поразсъждаваме разумно, ще видим, че навсякъде се случва това нещо и трябва да се замислим по-дълбоко върху цялата система, която е довела дотук, а не само "да ровим като кокошките в тази малка градинка, театъра, и с него да оправдаваме собствената си незаинтересованост и грешки“. Според нея има лекарство за всичко това, и то е само едно: "То е нещо много просто – вярата, от която ние сме се отдалечили. Вярата в Бог е лекарството, защото точно там пише в 10-те заповеди: не кради, не прелюбодействай и т.н. Много трудно се спазват, те са на пътя, но точно това е лекарството.“
Ирен Кривошиева се обяви в подкрепа на позицията на Съюза на българските писатели относно постановката на Джон Малкович по пиесата на Бърнард Шоу "Оръжията и човекът“ в Народния театър. Според нея в България се забелязва едно отстъпване от родолюбието. "Един чужденец не може да защити нашите национални интереси. И затова те са прави, а човекът, който поставя Бърнард Шоу, също може да е прав, той няма отношение човекът. Но имаме други режисьори, които могат да защитят националните ни интереси,“ категорична заяви тя и добави, че трябва отблизо да се следи какво точно се прави в Националния театър "Иван Вазов“, защото това е институцията, която има голямо влияние върху нашата родина. |