При предсрочно прекратяване на договорите с телекомите, потребителите вече ще дължат само стандартната неустойка
©
Комисията за защита на потребителя приключи важна фаза в борбата срещу клаузи, с които доставчиците на електронни съобщителни услуги изискваха от потребителите повече от една неустойка за предсрочното прекратяване на договори. Тя надвишаваше максималния праг на неустойката за предсрочно прекратяване в размер на три стандартни месечни такси. Комисията разгледа предложените доброволно от операторите редакции на неравноправните неустоечни клаузи и прие, че новите текстове са съобразени с отправените от КЗП препоръки.

КЗП идентифицира и публично осъди неустоечните клаузи в договорите на основни доставчици. Поради своята непрозрачност и двусмислие, тези клаузи нарушаваха Закона за защита на потребителите, налагайки необосновано високи санкции на абонатите в случай на предсрочно прекратяване на договори. След ясни и конкретни препоръки от страна на КЗП, включително срещи и диалог с представителите на компаниите, операторите се съгласиха доброволно да внесат корекции в проблемните текстове.

Коригираните клаузи премахват задължението на абонатите да възстановяват под формата на неустойки предоставените от страна на операторите "отстъпки“ от цените на месечни абонаменти и от цените на закупени в брой или на лизинг крайни устройства.

Правото на операторите да претендират възстановяването на отстъпки е прецизирано да се отнася само за част от реално предоставените отстъпки, а не за предстоящи или бъдещи отстъпки, включително за отстъпки за бъдещ период, каквато възможност предвиждаха старите текстове.

Ще бъдат въведени ясни лимити на неустойките за предсрочно прекратяване – до три стандартни месечни такси, което предотвратява злоупотребите.

Новите текстове ще предоставят на потребителите по-добра информираност за задълженията и ще премахнат неяснотите, които водеха до едностранни тълкувания.

Коригираните клаузи ще се прилагат за всички действащи договори, считано от датата на влизане в сила на промените при спазване на сроковете съгласно Закона за електронните съобщения.

Тези промени няма да касаят договорите, които вече са били прекратени или прекратяването е извършено в период, преди влизането в сила на промените.

Именно с цел осигуряване защитата на правата и на тази част от потребителите, КЗП напомня, че е издала заповеди за забрана на прилаганите нелоялни търговски практики, с които е забранила на операторите да изискват от потребителите заплащане на повече от една неустойка или да изискват заплащане на неустойки в по-висок размер от уговорения максимален праг на неустойката при предсрочното прекратяване на договорите по вина или инициатива на потребителите.

Целта на заповедите е да осигурят защитата на потребителите от тези нелоялни търговски практики, както преди сключване и по време на изпълнение на договора, така и след прекратяването на правоотношенията между потребителя и оператора.

Ако заповедите бъдат потвърдени като правилни и законосъобразни от компетентния български съд, потребителите ще могат да се възползват от правата си по чл.68 м от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/.

Съгласно него "Потребителят има право на намаляване на цената или да развали договора с търговеца, сключен в резултат на използваната нелоялна търговска практика, и да претендира обезщетение за претърпени вреди по общия ред, когато по заповед за забрана на прилагането на нелоялна търговска практика на председателя на Комисията за защита на потребителите има влязло в сила решение на Върховния административен съд, което я потвърждава, заповед, която не е обжалвана в законовия срок или жалбата срещу нея е оттеглена."

КЗП призовава потребителите да бъдат бдителни и да докладват за всички съмнителни клаузи в бъдеще.


Още по темата: общо новини по темата: 91
28.11.2024 НАП сезира КЗП заради мобилните оператори и ДДС-то
19.09.2024 Потребители се отказват да сменят мобилния си оператор, след като разберат каква сума трябва да платят
19.09.2024 Мобилните оператори готвят индексация на цените?
11.09.2024 Нов удар по телекомите у нас
02.07.2024 Ако мобилният оператор повиши цените - гражданите и фирмите да прекратят договора си без неустойки
18.04.2024 ЕС обмисля обединяване на телекомуникационните оператори 
предишна страница [ 1/16 ] следващата страница

Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Pri-predsrochno-prekratyavane-na-dogovorite-s-telekomite-potrebitelite-veche-shte-dulzhat-samo-standartnata-neustoika-2354799
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.