2/3 от асансьорите у нас били за подмяна | ||||||
| ||||||
"Оцеляха само производителите, които се ориентираха да работят за износ, поясни той. Експортираме съоръжения за около 20 страни в целия свят, у нас дори в държавните сгради, където е задължително подемните съоръжения да отговарят на евронормите, това не се спазва. През 2013 г. у нас са монтирани 700-800 нови асансьора. Повечето от тях са вносни", уточни Златанов. Според него проблемите в сектора може да се решат, ако контролът на съоръженията стане частен, защото тази дейност била държавна само още в Куба и Северна Корея. "Старите асансьори не са опасни, ако се поддържат редовно", смята Юлиян Иванов, шеф на Инспекция за държавен технически надзор в ДАМТН. По думите му у нас има съоръжения на повече от 80 години, но работят безпроблемно, защото собствениците им се грижат за тях. През миналата година проверка установи, че 17 асансьора в голям търговски център се ползват, без да са минали технически преглед от 2005 г., а това трябва да се прави всеки 3 години. Санкционирани са поддържащата фирма и ползвателят, съобщиха от Инспекцията за държавен технически надзор. "На всеки десетина дни фирмите по поддръжка на асансьорите трябва да им правят функционална проверка, а на всеки 3 години или при подмяна на основни части от подемника трябва да се прави технически преглед", каза Бойко Цветанов от Инспекция за държавен технически надзор София. "За последните 3 месеца в столицата, областта и Пернишко са извършени технически прегледи на 231 асансьора, а за цялата година - на 910". През миналата година са регистрирани 2 аварии на асансьори в София. Едната е в кооперация на "Илиянско шосе", където се е скъсало носещо въже, но предпазният механизъм на кабината е сработил и няма пострадали. Другата е в Строителната академия (УАСГ), където е заседнала кабина, като при аварията се е чул силен шум. При проверката на останалите подемници в сградата е установено, че всички 8 не са в добро състояние. Санкционирана е администрацията на вуза, защото не са уведомили Инспекцията за държавен технически надзор, въпреки че са задължени да го направят. Източник: в. "Монитор" |