КЗП санкционира верига магазини за нелоялност при провеждане на промоционална програма
Автор: Екип Plovdiv24.bg 11:45 / 30.01.2009Коментари ()1499
При провеждането на течащата в момента маркетингова програма "Прибори за хранене ZWILLING NOVA - Най-доброто за лоялните клиенти" на "Била България" ЕООД е налице нелоялна търговска практика. Това установи Комисията за защита на потребителите след проверка в обект на веригата.
Според регламента на играта за всяка покупка на стойност десет лева на клиента се предоставя по една точка. Когато събере десет точки, той получава правото да закупи един от девет вида стоки на преференциална цена по силата на промоцията. Възможността за избор е между комплект прибори за хранене от четири части във вариант за възрастни и за деца, прибори за риба, за спагети, за салата и за сервиране, шест десертни вилички, лопатка за торта и черпак. Точките се залепват на гърба на избрания артикул върху паспорт, а запълненият участък се изрязва и се предоставя на касата при плащане на промоционалния продукт. Периодът на промоцията е от 13 ноември 2008 до 5 март 2009г., като точките се набират до 19 февруари.

Комисията за защита на потребителите извърши проверка след получаването на устен сигнал, постъпил от дама, която при едно от пазаруванията си в магазин във Враца от търговската верига на "Билла" е получила на касата паспорт за събиране на точки за участие в играта. След като е достигнала нужните точки и е пожелала да закупи един от деветте вида стоки на специална цена, се оказало, че именно той не е наличен в обекта. Жената направила още няколко неуспешни опита да намери и закупи избраната от нея стока. След като в обекта не й дали и отговор кога ще бъде налична въобще, тя решела да сигнализира контролния орган.
 
При проверката инспекторите на КЗП констатираха, че на входа на магазина има табло, което рекламира програмата с нейния период и отпраща към касите за повече информация. На тях клиентите могат да получат паспорт за участие в играта. При посещението си представителите на контролния орган установиха и че в търговската зала има обособен кът, в който са изложени наличните артикули от програмата. Към момента на проверката са в наличност осем от деветте възможни вида, от които потребителите имат право да избират в рамките на обявената програма.

В свое становище фирмата аргументира ситуацията с обяснението, че към този артикул е имало най-голям интерес и затова е изчерпан още на 12 декември. Това е потвърдено и от електронната информационна система в обекта, която показва, че след тази дата не са реализирани продажби на въпросния артикул. По време на проверката е предоставена складова разписка за получени на същата дата „на рампа" в обекта 6 комплекта от тези прибори. Но събраните доказателства сочат, че от деня на изчерпване на приборите за салата до следващото доставяне такива не са били налични за продажба в проверявания обект. Търговецът обаче е длъжен да осигури наличие на стоките в промоция през целия период на нейното провеждане.

Решението на КЗП е, че в случая става въпрос за нелоялна търговска практика. Чрез обявената програма търговецът влияе непосредствено върху икономическото поведение на потребителите. Многократно по-ниската специална цена стимулира пазаруването в обектите на веригата. А това, че някой артикул не е наличен в определени периоди, принуждава потребителите да посещават магазина отново, за да се възползват от правото си да закупят желания вид прибори на промоционалната цена. Това им коства загуба на време и допълнителни средства. Никъде не е предоставена информация на потребителите, че може да има липса на наличности или че поддържането на такива не е задължително за предлаганите прибори за хранене.


Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/KZP-sankcionira-veriga-magazini-za-neloyalnost-pri-provezhdane-na-promocionalna-programa-75259
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.