Станахме въздушна магистрала, след големите Топ 5 сме | ||||||
| ||||||
След анексирането на Крим от Русия през 2014 г. досега ръстът на трафика в българското въздушно пространство е близо 70 на сто. Това значително пренасочване на трафика през България ни нарежда след големите страни по абсолютна стойност на трафика след Топ 5 - Англия, Франция, Германия, Италия и Турция. "Въздушното ни пространство е малко, но с много трафик и е комплексно, защото имаме много летища, на които правим снижение на борд“, обяснява генералният директор на РВД Георги Пеев. Предизвикателство е новото турско летище, което вече оперира с пълен капацитет. Сниженията на наша територия и нивата на излитащия трафик от аеропорта в съседката ни са много по-ниски от старото летище "Ататюрк“. Нашите ръководители на полети назначават схемите за кацане на самолетите на новото турско летище. РВД-то ни предоставя информация на турските власти, а те на нас, така че възможно най-далеч съседската система да "захваща“ самолетите. "Така нашите колеги имат възможност да подреждат самолетите за кацане възможно най-рано“, разказва Пеев. Другите кризи в съседни райони също усложняват трафика, доскоро не се летеше над Северен Ирак, невъзможно за ползване е въздушното пространство на Сирия поради постоянни военни действия, Кипър и отново Украйна с ограничения на Симферопол и Днипропетровск след катастрофата на малайзийския самолет. 300 човека са ръководители на полети, като 156 се занимават с контрола на небето, заради ръста на трафика. Ежегодно на две сесии – пролет и есен, се набират нови служители, които да се грижат за трафика във въздуха. Освен за нашето въздушно пространство, което е 111 000 км, ръководителите на полетите се грижат и за делегирано въздушно пространство в Черно море от 30 000 км. С колегите си от Румъния и Унгария "обединяват“ въздушните пространства, така че да се осигурят най-преки траектории на самолетите. През последните години РВД намалява разходите като повишава ефективността, но не за сметка на безопасността. В момента таксовата единица е около 30 евро, която е една от най-ниските в Европа. Същевременно се инвестира и в нови технологии, като нова система, която замества разговорите между ръководителите на трафика и пилотите. Те ще си комуникират чрез текстови съобщения за стандартни операции с цел облекчаване на ефира. Същевременно два нови радара ще заместят старите във Варна и Бургас и чисто нов на Шабла, най-източната част на България, така че да се покрие голяма част в Черно море. |