Твърдението че 4х4 задвижването може да ни изкара от форсмажорна ситуация, която е свързана с реални предпоставки за ПТП е една изключителна илюзия. Това заяви пред репортер на Plovdiv24.bg рали навигаторът Николай Арабаджиев. Експертът призна, че проходимостта е по-голяма ако всички колела се движат, но подчерта, че най-големият фактор, който оказва влияние на сцеплението са гумите.
"Важно е да се поясни, че има автомобили със система "аll wheel drive“ (AWD), които са с постоянно задвижване на четирите колела, и други, например "4matic“, при които ако има допълнителна нужда се включва още един задвижващ мост“, коментира Арабаджиев. Експертът призна, че проходимостта е по-голяма ако всички колела се движат, но подчерта, че най-големият фактор, който оказва влияние на сцеплението са гумите.
"Когато гумите не са подходящи за сезона и атмосферните условия или нямат необходимата дълбочина на грайфера, дори и 6х6 да сме – сцеплението е изключително минимизирано и няма как да се разчита на този автомобил – независимо дали говорим за сцепление по време на спиране или по време на шофиране – в завой например“, добави Арабаджиев.
По думите му, управлението на автомобил върху заледена настилка е изключително трудно и няма как да се даде правилен съвет за действие. "Надявам се никой от шофьорите да не изпада в такава ситуация. Ако частичен участък от пътя е заледен, най-добре е плавно да се отнеме от газта или да се премине с равна газ – без да се натискат спирачки, да се държи волана изправен. Основната идея е да не се дебалансира автомобилът, защото всяко едно дебалансиране води до поднасяне, загрижено отбеляза автомобилистът.