© | Малкият град Матера, където вече сме ви водили, защото оттам идват смятаните от нас за български продукти като луканката и кашкавала, до не толкова отдавна беше наричан "срамът на Италия". Като европейска столица на културата обаче той успя да стане сензация. И да предизвика истински туристически бум не само за себе си, но и за целия свой изостанал и непопулярен южен регион на Апенините, наричан Базиликата.
На 19 януари 2019 г., седмица след нашия Пловдив, Матера официално пое титлата на Европейска столица на културата. На финала преди дни председателят на Европарламента Давид Сасоли определи изминалата година като "само" началото на пътя.
Когато италианският министър на културата през октомври 2014 г. пръв съобщи, че това е културната столица на ЕС за 2019 г. мнозина бяха изненадани, защото селището, буквално вкопано в скалите, изглеждаше по-скоро аутсайдер в надпреварата.
Днес градът на камъните, както беше брандиран, е световноизвестен благодарение на изключително умела рекламна и пиар кампания в последната петилетка. Не може да се отърве не само от кинопродукции, които се снимат там – тази година заснеха 5 само от Холивуд, независимо от супер натоварената програма от артсъбития – общо 1228 на доста малката му територия.
Но не може да се отърве и от туристи. Ръстът на нощувките на чужденци в него е 44% до 865 000 за първите 10 месеца на годината. Очаква се да закръгли милион. Отделно са италианските туристи. Както и хората, които идват просто за ден, без да нощуват, привлечени от събитията или от внезапната слава на това причудливо място. |