Пловдив на първо място по брой търговски паркове в България | ||||||
| ||||||
Градовете, в които има концентрация на такъв тип проекти, наричани също ритейл паркове, са Пловдив (4), София (3) и Варна (2). Най-големите търговски паркове, според брутната им отдаваема площ, са Jumbo Plaza (28 995 кв.м), Retail Park Plovdiv (26 439 кв.м), Retail Park Sredetz (25 743 кв.м), Retail Park Veliko Tarnovo (20 086 кв.м), Retail Park Varna (14 866 кв.м). Наемните нива в този тип обекти варират между 6 и 10 евро на кв. метър на месец, а свободните площи са едва 7%, отчитат още от Colliers. Наемите у нас са сравними с тези в Централна и Източна Европа - в Румъния те са между 7 и 15 евро/кв. м, в Сърбия - 5-12 евро/кв. м, в Унгария - 6-12 евро/кв. м, в Полша - 8-12 евро/кв. м, Словакия - 8-9 евро/кв. м, Чехия - 8-12 евро/кв. м. Близо 90% от ритейл парковете в България са собственост на местни компании. Преобладаващата част от площите са наети от международни оператори, работещи в страната ни директно, 9% са на франчайз принцип, а 40% са български фирми. Повече от половината търговски паркове имат над 11 магазина, около 40% са с между 6 и 10, а едва 7% са с до 5. Типичният ритейл микс включва супермаркет, магазин за електроника, обзавеждане, мода, здраве и красота, зоомагазин. Разпределението на площите в търговски паркове по категории е в полза на обектите за обзавеждане и тип "направи си сам“, които заемат 39% от търговския микс, следвани от мода (10%), супермаркети (9%), детски стоки (7%), електроника (8%), спортни стоки (6%), красота и здраве (3%), услуги (3%) и други. Докладът на Colliers посочва Бургас, Плевен, Русе, Разград, Сливен, Кърджали, Пазарджик, Враца и Кюстендил като градове с потенциал за развитие на търговски паркове. Компанията прогнозира повишен интерес към търговските паркове като алтернатива за откриване на нови магазини. |