Еврейската общност в Пловдив отбелязва празника на освобождението Пасха | ||||||
| ||||||
До 70-та г. от н.е. празникът на спасението се празнувал в Йерусалим, но след като свещеният храм е разрушен, Песах се превръща в семейно тържество. Тази вечер във всички синагоги се провежда религиозна служба. Преди Пасха се извършва основно почистване на дома, а за празничната маса се приготвят специални съдове. Вечерта по традиция се чете "Агада" - книга, която разказва историята за спасението. На трапезата се поставят свещи, кашерно вино и три големи парчета маца (безквасен хляб). Менюто включва агнешко или пилешко месо, варени яйца, хрян, настъргани ябълки, както и карпас - магданоз, целина или зелена салата, потопени в солена вода. Зелените растения са символ на оскъдната храна по време на робството. Пасха символизира връзката между поколенията, почитта към родителите и миналото на еврейския народ. В Тората (първото и основно петокнижие на Библията) се разказва, че Яков имал 12 сина, но най-много обичал Йосиф. Братята му завидяли и го продали в робство. Йосиф попаднал в Египет, но от роб се издигнал до най-приближения човек на фараона. На земята настъпил глад, само в Египет имало храна, благодарение на усилията на Йосиф. Братята му потърсили спасение и той им помогнал, защото знаел, че сушата ще продължи 7 години. От Йосиф и неговите братя води началото си еврейския народ. При бягството си от Египет, заради гоненията на фараона, евреите бързали и нямали време да приготвят храна. Те замесили само вода и брашно и тръгнали през пустинята към Обетованата земя, водени от Мойсей. Този хляб се нарича маца и един от символите на Песах. Днес, на еврейския Песах, е Разпети петък за католическия свят, православните християни очакват Лазаровден, а мюсюлманите са в свещения месец на постите Рамадан, който продължава до 2 май. |