Намерени са и двете черни кутии на самолета на полския президент, разбил се днес в Русия, предаде Интерфакс, цитирайки руския министър на извънредните ситуации Сергей Шойгу.
Намерени са както телеметричните записи, така и звукозаписите. Започна експертизата, която ще хвърли светлина върху причините за катастрофата, каза Шойгу пред полски и руски журналисти, пише БТА.
Траекторията на полета, която аз днес минах два пъти, показва, че отклонение от пистата е имало не само като височина, но и като ширина и то е било не по-малко от 150 метра, каза руският министър.
По-рано една от черните кутии на самолета, катастрофирал днес в Западна Русия, в който загина полският президент Лех Качински, беше намерена на мястото на трагедията.
По предварителни данни черната кутия не е повредена, отбелязва ИТАР-ТАСС. Руската телевизия показа кадри от мястото на катастрофата, на които ясно се вижда "яркооранжевата сфера, прилична на голяма таблетка (. . .), без видими повреди по нея", посочва агенцията.
Според цитиран от нея експерт от руски авиоремонтен завод, устройствата от този тип, монтирани на самолети Ту-154, издържат на силни удари - до 1000 джаула, а за кратко време, до 50 минути, и температури до 1000 градуса по Целзий. Записват близо 40 параметъра на полета и работата на основните възли и пазят записите от последните 17-20 часа.
Устройството е открито край опашния стабилизатор на катастрофиралия самолет. Явно е намерена черната кутия от опашната част на самолета, недостъпна за екипажа. Втората се монтира в кабината на пилотите и много по-често се поврежда при катастрофи, добавил експертът.
При опит за кацане разбилият се самолет е слязъл недопустимо ниско и не е могъл да набере височина, за да излети отново, съобщи полската телевизия "ТВН 24", цитирана от ИТАР-ТАСС.
Ту-154 се е спуснал на 2,5 метра от земята, когато пилотите решили да го издигнат за нов опит да кацнат на летището, твърди телевизията.
Пилотите с голям стаж рядко вземат решение да кацнат от четвъртия опит. Обикновено, щом не успеят от втория, решават да кацнат на резервно летище, коментира във Варшава Дариуш Собчински, един от най-опитните пилоти в полската гражданска авиация.
Той съобщи, че лично е познавал пилотите на Ту-154, разбил се в Русия, и те са били професионалисти от висока класа. Според Собчински, щом са решили да направят четвърти опит за кацане, самолетът е бил технически изправен, посочва ИТАР-ТАСС.
През май миналата година катастрофиралият самолет е бил основно ремонтиран в руския завод "Авиакор" в град Самара, съобщи генералният директор на предприятието Алексей Гусев.
Според него актът за предаване и приемане на самолета след ремонта е бил подписан на 21 декември 2009 г. Определен е бил ресурс за експлоатация от 25 години и 6 месеца, без да има забележки за по-нататъшното му използване, пише БТА.
Откакто е започнала експлоатацията му, президентският Ту-154 е летял общо 5004 часа и е кацал 1823 пъти - сравнително малко за самолет от тази класа. Допреди месец самолетът на Качински имаше извършени общо към 50 кацания и 124 летателни часа след ремонта, заяви Гусев пред руската телевизия "Вести".