Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Омбудсманът: Мобилните оператори вдигат цените несправедливо, защото получават помощ от държавата
Автор: ИА Фокус 11:34 / 05.02.2023Коментари ()12293
©
Вдигането на цените на мобилните оператори идва на фона на много сериозно подпомагане към тях от страна на държавата, заяви омбудсманът проф. Диана Ковачева. Тя призова Комисията за защита на конкуренцията да се сезира и да направи проверка на съгласувани практики.

"И трите мобилни оператора дават заявка, че ще увеличат цените едновременно и с почти един и същи процент. Фактът, че те индексират услугите си почти еднакво, означава, че КЗК трябва да се самосезира и да направи проверка за съгласувани практики. Това е едната страна на нещата.

Това, което притеснява е, че индексирането, което се случва, на практика идва на фона на едно много сериозно подпомагане от страна на държавата на мобилните оператори", каза омбудсманът.

Тя поясни, че има една тарифа, която предстои да бъде приета, с която се намаляват с 40% таксите на мобилните оператори към държавата - за иновации, инвестиции, модерни мрежи и т.н.

"Не е справедливо да се вдигат цените. Още повече, че и миналата, и тази година мобилните оператори са подпомагани за тока", подчерта Диана Ковачева и беше категорична, че за нея възмутителното е бездействието на контролните, регулаторни органи.

По думите ѝ, на практика се получава, че мобилните оператори получават държавна помощ, а от друга страна увеличават таксите и печалбите - т.е. ножицата на печалбата се разширява.

"Те са на печалба, не продават продукцията си под себестойността им. Въпросът е защо се вдигат цените и това е абсолютно несправедливо", каза Ковачева.

Омбудсманът е получил много сигнали и за високи сметки за топлинна енергия - с около 30% по-високи спрямо миналата година.

"Проблемът е, че това увеличение, което хората усещат по джоба си, е свързано с факта, че още на 1 юли миналата година беше увеличена цената на топлинната енергия с 40% средно за страната и така това намаляване на ДДС на 9% фактически хората не могат да го усетят, защото увеличението е драстично", поясни тя.

Според нея подпомагането на хора е спъвано от липсата на определение какво е енергийна бедност. Ковачева напомни, че има регламент от 1 декември 2022 г. за подпомагане на крайните потребители, които са потребители на енергия, т. е. пряко финансово подпомагане, и той трябва да се приложи от правителството.

"Този регламент дава възможност всяка държава да прецени по какъв механизъм да бъдат разпределени тези пари, за да достигнат крайните потребители, но този механизъм все още не е изработен", каза тя пред БНТ.


Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Ombudsmanut-Mobilnite-operatori-vdigat-cenite-nespravedlivo-zashtoto-poluchavat-pomosht-ot-durzhavata-1556377
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.