Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Заради старо БМВ България ще връща 120 млн. на шофьори
Автор: Екип Plovdiv24.bg 11:15 / 07.06.2010Коментари ()3171
© Plovdiv24.bg
Старо БМВ, внесено от Франция в Пловдив, стана причина държавата да връща на гражданите 120 милиона лева надвзет акциз за коли. Казусът е без прецедент и до него се стига по пловдивски случай.

Всеки, който е внесъл от държава от Европейския съюз мощна кола втора употреба в периода между 2007 и 2009 г., може да поиска държавата да му възстанови част от платения акциз. Съдът в Люксембург постанови, че България е нарушила Договора за функциониране на Европейския съюз, като е събирала по-висок акциз за стари коли, отколкото за нови. Магистратите определиха този факт като дискриминация в облагането.

На 19 юни 2007 г. Петър Димитров Калинчев внася 9-годишно БМВ 530 D и подава декларация за колата в пловдивската митница съгласно Закона за акцизите и данъчните складове. Колата е навъртяла до този момент 160 000 км и е бил заставен да плати 4900 лева акциз. По същото време за нов автомобил от същата марка акцизът бил 2500 лева. Петър Калинчев е категоричен, че това е дискриминация, и подава жалба до началника на митницата в Пловдив. Поискал да му бъдат приспаднати 2400 лева от налога. След отказа административният акт на митницата е обжалван пред Административния съд в Пловдив, който постановява отмяна за разликата от 2500 лева. Митницата обжалва пред ВАС. Възниква интересен казус на понятието "местна стока" в Закона за акцизите, тъй като България не произвежда автомобили.

Върховните магистрати преценяват, че за да упражняват правилен контрол върху законосъобразността на решението на първата инстанция, е необходимо да отправят официално запитване до съда в Люксембург. Магистратите са категорични, че става дума за дискриминация в облагането. Държавата е била длъжна да промени вътрешното си законодателство при влизането си в ЕС, но не го е направила. Така три години е ощетявала любителите на по-мощни коли и им е прибирала в пъти по-скъп акциз.

Дискриминационната норма е отменена едва на 1 януари 2010 г., след като казусът стигна до Люксембург. Става дума за коли, внесени само от държави членки на ЕС, уточни адвокат Михаил Екимджиев. Той подчерта, че не става дума за мощни коли от Япония или от САЩ. Гражданинът или собственикът на автосалон, внесъл автомобила, има право да получи разликата между платения акциз и реалната сума, която дължи, ако автомобилът се облага като нов.

Между 1 януари 2007 г. и 31 декември 2009 г. колите над 163 конски сили се облагаха с различен акциз за "употребявани" и за "нови". За стари се смятаха навъртелите над 6000 км или навършилите 6 месеца от първоначалната си регистрация. В становището си българското правителство, оглавявано по това време от Сергей Станишев, моли Люксембург да "се ограничи във времето" и казусът да има последствия единствено върху Петър Калинчев, подал жалбата. Люксембург обаче преценява, че държавата не може да докаже, че е имала някаква причина да не хармонизира вътрешното си законодателство с европейското.

"Въпрос на процедура е как държавата ще върне на хората и фирмите дължимите пари", каза адвокат Михаил Екимджиев. Вариантите са няколко - правителството може да покани засегнатите да вземат парите си с еднократен акт да речем в 6-месечен срок. Другият е всеки да заведе иск към финансовото министерство и след това да води индивидуално дело. Тогава държавата ще трябва да плати и разноските по всички заведени дела. Интересен детайл е кой ще получи разликата в парите, когато автокъщата е продала вече колата на частни лица. Освен това върху акциза е платен и ДДС, така че казусът действително е с продължение, смятат юристи. Въпрос на близко време е да се изчистят нюансите, за да има пълна яснота кой, как, колко пари и по какъв начин ще вземе от държавата.

Източник: в. "Марица"


Още новини от Новини от Пловдив:

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/Zaradi-staro-BMV-Bulgariya-shte-vrushta-120-mln-na-shofyori-168680
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.