Адв. Георгиев: Тежко и горко ни, ако на депутатите не им стигне времето за конституционните промени и резултатът е по-скоро лош | ||||||
| ||||||
"Няма нищо притеснително в така приетите текстове, защото на практика се преповтори приемането на първото четене, което видяхме и през октомври. Нашата конституционна процедура е специфична. Българската Конституция е от онези, които се променят по-трудно и изисква по-високи мнозинства, т.нар. "супермнозинства“. Ако на първо четене не се съберат 180 гласа в подкрепа на направеното предложение, но пък са не по-малко от 160, то тогава се отива на т.нар. "второ първо четене“. Това видяхме и в петък – народните представители препотвърдиха това приемане и дотук няма нищо необичайно“, обясни той. "Интересни бяха дебатите. Бойко Рашков от "Продължаваме Промяната-Демократична България“ се изказа доста критично по проекта, и то в частта, свързана с прокуратурата и прокурорския съвет. От опозицията също имаше силни изказвания. Намирам за много жалко, че опозицията в този парламент пропусна много сериозен шанс да бъде истински коректив на мнозинството като предпочете да не участва в конституционния проект. Предпочете да го бойкотира и не се възползва от историческия шанс да направи свои предложения. Имаха всички възможности да направят много сериозни предложения, особено между първо и второ четене. Няма да се учудя, ако в крайна сметка те изневерят на думите си и между първо и второ четене видим масово внасяне на предложения тъкмо от "Има такъв народ“, "Възраждане“ и БСП. Много по-открито и отговорно спрямо българските граждани би било да кажат, че "да, ние като опозиция ще се опитаме да бъдем коректив на тия слабаци, които не разбират и не знаят“, например“, коментира още адвокат Георгиев. Според него краткият срок между първо и второ четене /7-дневен/ няма да стигне за никакво смислено обсъждане: "Изменението на основния закон е прекалено отговорно. Именно затова трябваше да се положат повече усилия, което предполага по-дълъг срок за внасяне на предложения между първо и второ четене и тяхното обсъждане“. "Опасявам се, дори и с оглед на количественото измерение на този законопроект, че 7 дни няма да бъдат достатъчни. Дори да се предприемат хубави и съществени изменения, които да отговарят на многобройните препоръки, които са отправени към страната ни по отношение на изменение на глава 6 от Конституцията /за съдебна власт/, защото тя е в сърцевината на предложените изменения, все пак над тези изменения може да тегне сянката на прибързаността, на претупаността, на това, че всички много скоростно и много бързо са искали да внесат измененията без да вземат предвид направените възражения и критики“, обясни адвокат Емил Георгиев. По думите му опасността за претупване е напълно реална. "Обосновавам го с краткия срок. Защо се бърза? Говорители от страна на ДПС твърдят, че това било много ключово за приемането на България в Шенген. Но не се дават никакви допълнителни данни и информации кой ни е поставил това условие. Твърдеше се преди време, че е поставено от Холандия, но никога не се материализира, тоест, никой не дойде да каже: "Докато не си промените Конституцията, няма да влезете в Шенген“. Да не говорим, че когато за първи път беше казано, че изменението на Конституцията, и по-скоро липсата на реформите в частта "Съдебна власт“, е препъникамъка за влизането ни в Шенген, именно хора от ДПС късаха ризи, обясняваха, че това е абсурдно и че никой не може да ни поставя такива условия. Тогава тези хора говореха едно, сега говорят съвсем различно“, изтъкна адвокатът и добави: "Допускам, че това е въпрос на някаква друга политическа договорка и политическа обвързаност, тъй като настоящото парламентарно мнозинство си е поставило няколко цели, сред които Шенген и еврозоната. Сега разбираме от отделни изказвания – на Десислава Атанасова от ГЕРБ, че в този пакет трябвало да влезе и избора на т.нар. регулатори. Има ред регулаторни органи в България, които карат втори, някои и трети мандат, защото няма кой да ги избере, няма кой да обнови състава им. 18 са на брой. Тоест Народното събрание бездейства, а това е съществено. Дали това е разковничето за бързането с Конституцията, за да има после време за тези регулатори, предстои да видим. Важно би било да се даде логично и смислено обяснение защо при толкова важно изменение, толкова много се бърза. Още повече – не е ясно готови ли са текстовете, които сега ще почнат да се внасят между първо и второ четене и кога ще бъдат внесени“. Адвокат Георгиев припомни и последното изменение на Конституцията през 2015 година: "То влезе в историята като "историческият компромис“ и доведе до оставката на тогавашния правосъден министър Христов Иванов. Тогава също всички изменения се изсипаха между първи и второ четене, в последния момент. Убеден съм, че тогава депутатите гласуваха една голяма част от тях на сляпо, без изобщо да са ги чели, гледали или обсъждали. Надяваме се този път да не стане така. От "Правосъдие за всеки“ със сигурност ще направим своя призив както към вносителите, така и към останалите народни представители, да се запознават с внесените изменения, да ги четат и да участват дейно“, добави адв. Емил Георгиев. |
Още по темата: | общо новини по темата: 703 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/118 ] следващата страница |