Неизвестен факт около песента "Боса по асфалта" | ||||||
| ||||||
Това разкрива авторът на текста Йордан Янков в книгата на Иван Георгиев "Вик за близост – звездите за своята Зорница“. На 28 ноември се навършиха 95 г. от рождението й, а догодина на 2 юни ще станат и 30 г. от загубата й. Кръгла годишнина през 2024 г. ще има и първата й композиция - "Шега“, аранжирана от Милчо Левиев, изпълнена от Естрадния оркестър на Комитета за телевизия и радио през 1964 г. До 1974 г. тя работи в симфоничния оркестър на Музикалния театър "Стефан Македонски“, където свири на контрабас. Шанс "От работа се връщаше повече весела, отколкото уморена. Сядаше на фотьойла си, отваряше червената си лачена чанта и от там изваждаше някакво листче. На него се виждаха сбито изписани петолиния и ситни ноти. "Докато дремя при големите паузи в дупката на оркестъра, вземе та ми хрумне някой хубав мотив. Записвам си го. После, докато пътувам в трамвая, дописвам… Виж какво е излязло“. Сяда на пианото и изсвирва някоя проста и много красива мелодия. Често се случваше това. Така на листчета дойдоха "Има шанс, няма шанс" и "Боса по асфалта", които изпя Роси Кирилова, "Сто процента обич" – за Георги Христов, "В дългия ден, в дългата нощ" - за Кристина Димитрова, "Припомни си моето име" - за Веселин Маринов и пр. Започнах да живея с чувството, че в тези песни от листчетата, както се казва, няма празно – ставаха все свежи хитове“, разказва Йордан Янков. Съдба За текста на "Боса по асфалта“ поетът споделя, че го е написал, без предварително да осведоми Зорница Попова за идеята си и за формулировката на самото заглавие. "Така се случи. Тя прочете текста, без да каже нищо. После я просвирихме и изпяхме с текста. "Добре – каза накрая. – Има нещо необичайно в текста ти, заради което би трябвало да се приеме с интерес, да се запомни. Но ще видим“. И като се върна от почивката си в Гложене, с радост ми разказваше как в Габрово видяла някакъв строител, който бос джапал в калта около строежа и си припявал много бързо популяризиралата се песен: "боса по асфалта минавам, знам, че няма мода такава", добавя човекът, написал най-много стихове по нейните мелодии. "Въобще не вярвах, че ще има тази съдба. Но много се радвам, че именно тя ми е написала един от най-големите хитове. Зорница Попова беше много тиха, много скромна като човек, но много талантлива и не случайно един от най-големите ми хитове в моя репертоар, който и до ден-днешен ми е като визитка, е от нея - “Боса по асфалта", първото ми дискотечно парче. Всъщност тя ми я предложи като бавна песен, но точно тогава бяха излезли "Модърн Токинг“ и правеха голям фурор. Затова й предложих да я направим в диско стил. Ванко Пеев ни препоръча Борето Чакъров за аранжимента, а през годините сме я осъвременявали няколко пъти, тъй като хората си я искат. Последния вариант направихме с Пламен Велинов и наистина, ако не я изпълня на концерта, все едно не съм пяла“, разказа пред "Телеграф“ и самата изпълнителка Роси Кирилова. Вик След големия успех на "Боса по асфалта“ Зорница Попова пише в същия стил такава песен и за Нели Рангелова. "Първата ми песен беше “Момче с червено яке", а следващата, която направихме с нея, беше “Щом си вече мъж". Това беше в периода, когато тя работеше и беше направила вече на Роси Кирилова “Боса по асфалта", така че това “Щом си вече мъж" беше нещо като продължение на тази линия“, спомня си певицата. Затова и няколко години по-късно композиторката събира двете звезди в неочакван дует. "Тя ни извика двете и ни предложи песента "Вик за близост“. Първоначалният аранжимент обаче не ни хареса и го променихме, а тя беше много стриктна в това отношение – ако не й хареса, го връщаше. Затова и записът звучи фантастично и до днес. Издадохме я на малка плоча в началото на 1990 г., снимахме я в телевизията, но на живо я изпълнихме за първи път за 40 дни от смъртта й“, сподели пред "Телеграф“ Нели Рангелова. 19 певци дебютират с нейни мелодии 19 български певци са дебютирали в родния шоубизнес с нейни песни. Сред тях са: Мария Нейкова, Мими Иванова, Доника Венкова, Георги Христов, дует "Ритон“, Веселин Маринов, Кичка Бодурова, Мария Косара... "Зорница беше една от малкото жени композиторки, когато се запознах с нея. Когато подготвях първия си албум, съпругът ми Георги Начев ме заведе при нея, за да ми напише песен, защото в нашите среди се говореше, че тя е една от мелодиците. Първото ни съвместно заглавие беше “Всичко е песен" и така открих един прекрасен човек“, казва Роси Кирилова. "Тя беше първата композиторка, която ми предложи песен след “Златният Орфей" и тя беше първата, която направи така, че да получа предложения от бившата ГДР да записвам на немски – специално за мен да се направи песен, специално за мен да се направи текст и да участвам там в няколко музикални програми. Всъщност тя беше човекът, който винаги първа подаваше ръка на младите изпълнители и не съм първата, която го подчертава“, добавя Нели Рангелова. |
Още по темата: | общо новини по темата: 6976 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/1163 ] следващата страница |