Държавата готви нов амбициозен закон | ||||||
| ||||||
"До края на 2026 г. да постигнем поне 30 000 автомобила по пътищата на държавата ни и да имаме не по-малко от 10 000 зарядни точки", каза пред БНТ Мартин Гиков, заместник-министър на иновациите и растежа. Насърчителни мерки са предвидени и за инвеститорите в зарядни станции, и за гражданите, за да може повече хора да си купят електромобил. Експерти се надяват, че България ще последва френския пример за подпомагане на домакинства с по-малки финансови възможности. "Има някакъв критерий за неголеми доходи и на тази база човек може да вземе под наем от 6-7 различни модела за 100 евро на месец електромобил", Мартин Заимов, председател на Българската асоциация "Електрически превозни средства". От автомобилния бранш посочват, че все повече модели са с пробег от 600 км, а времето за зареждане на публични станции се съкращава до 25 минути. Макар цените на електромобилите да остават високи, в бранша прогнозират, че това ще се промени. В началото на декември стана ясно, че държавата има и друга идея - вносителите на коли втора ръка да плащат такса от 500 лв., а натрупана сума да се използва за фонд, с който да се подпомага купуването на електромобили. Стимулите за нови електромобили в страните от ЕС Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) публикува по-рано тази година проучването си за политиките за подпомагане на придобиването на нискоемисионни или 100% електрически автомобили (BEV). Изнесените данни показват изключително полюсна стратегия по отношение стимулирането на покупката на нови екологични превозни средства. В 20 от включените в проучването 27 държави съществуват политики за финансово подпомагане на покупката на нов електрифициран или изцяло електрически автомобил, Според доклада на ACEA изключенията в това отношение са Белгия, България, Дания, Финландия, Латвия, Словакия и Швеция. В зависимост от държавната политика на местно ниво, желаещите да придобият нов нискоемисионен или 100% електрически автомобил, могат да разчитат на парична субсидия, както за придобиването на самата кола, така и за такова за зарядна инсталация. Като пример може да бъде посочена Австрия, пише auto-press.net, където са предвидени 3000 евро бонус при закупуването на BEV модел, 1250 за такъв със зареждаема (PHEV) хибридна система и 1800 евро за домашна зарядна инсталация. Държавата с най-добра политика за подпомагане на покупката на електромобил от последните няколко години - Румъния, със субсидия от до 11 500 евро, отстъпва първото си място на Кипър. Потребителите в страната могат да разчитат на премия от до 20 000 евро, като 19 000 от тях са предвидени за придобиването на BEV модел, а още 1000 евро се дават при връщането на употребяван такъв. Сериозни преференции за покупката на нов BEV автомобил има също така в Малта (11 000 евро), Хърватия (9291 евро), Унгария (7350 евро), Люксембург (8000 евро) и други. Във Франция, субсидирането е на стойност от до 5000 евро, а в Германия до 6750 евро. |