Какви промени се очакват в потребителското законодателство и по-специално в Директивата за АРС? | ||||||
| ||||||
При текущата рамка за АРС/ОРС доброволното участие на търговци не ги стимулира достатъчно да отговарят на жалби подадени срещу тях в органите за алтернативно решаване на спорове. С новите промени, участието на търговци в процедури по АРС/ОРС остава доброволно, но те ще имат задължението да отговарят на подадени срещу тях жалби в центрове за алтернативно решаване на спорове в рамките на 20 работни дни. Също така, онлайн търговците вече няма да са задължени да поставят линк към ОРС платформата и да поддържат специален мейл адрес за тази цел. Поставянето на такава информация в комбинацията с нежеланието на търговеца да участва реално в процедура по ОРС води до объркване и демотивация у потребителите да се доверяват на АРС механизмите. В същото време има сериозни възражения от страна на АРС организациите, защото голяма част от жалбите, които попадат в техните органи са точно от потребители, които са се запознали с тази информация в сайта на търговеца. Една от планираните промените е, че ОРС платформата вече няма да съществува в сегашния си вид. Тя ще бъде заменена с дигитален инструмент, който ще ориентира потребителите към възможностите им за търсене на обезщетение и ще насочва към органи за АРС, но няма да бъде средство и среда за решаване на спорове, както е в момента. Тъй като изкуственият интелект все повече навлиза в нашия живот, се предвижда, че ако той навлезе в АРС, то страните ще имат право да поискат изхода от процедурата да се ревизира с човешка намеса. Ще се намали и натоварването на органите по АРС за отчитане пред държавните институции. Също така ще бъдат намалени изискванията за нотифицирането им. Повече подробности за нововъведенията, които се очакват в Директивата за АРС 2013/11/EU, можете да прочетете в рубрика Новини на nais.bg. |