Проф. Николай Овчаров разби мита за цар Иван Шишман | ||||||
| ||||||
“Тази книга подготвям от 25 г. Макар и васали на Османската империя, Иван Шишман и Мирчо Стари никога не дават в нея войски, за което Шишман заплаща с живота си. Големият поход начело с великия везир Али Паша води до падането на Търново, отбраняват се и падат Свищов, Косово, Търговище и много други. Шишман обаче продължава съпротивата, 2 г след като Търново е паднало, той се затваря в Никопол, където е пленен и екзекутиран от султан Баязид", разказа накратко живота на тази забележителна фигура проф. Овчаров. “България по време на Второто българско царство е била велика сила, която е имала изключително важно място в общите отношения на Стария континент, не само в Европейския Югоизток. Тя е била империя", каза проф. Овчаров. “Иван Асен Втори е успешен владетел, защото зад него стоят големите постижения на първите Асеневци - Асен, Петър и Калоян. Освобождаваме се от византийска власт и в 1218 г, когато Иван Асен идва на власт след битката при Клокотница, успява да стабилизира България икономически. Тоя е първият български цар, който сече монети.Може да се каже, че страната ни става и икономическия сила", каза проф. Овчаров. Следва голяма загуба, криза, преодоляна при Константин Тих (1257-1277) . “Това е един онеправдан от историците цар, който има ключова роля. Роден е в центъра на Скопие - скопски болярин", уточни проф. Овчаров. Александър Искендер приема исляма и става османски военачалник, докато Фружин до края на живота си се сражава срещу османските нашественици. “Проф. Пламен Павлов смята, че Видинското царство функционира до 1420-1422 г като васално на Османската империя - т.е. българската държавност частично се запазва. Това е още спорен момент - историята не е математика, но е твърде интересно и ние с проф. Павлов продължаваме да работим, за да докажем тази важна теза", заяви още професорът. Книгата вече е на пазара. Официалното представяне е на 20 март в 18 ч в хотел “Балкан" - бившият “Шератон". “Входът е свободен и на премиерата ще присъстват историци, учени и ученици - важно е децата да могат да задават въпроси", завърши проф. Овчаров. |