Лоша новина за цената на годишния технически преглед за автомобилите | ||||||
| ||||||
Скокът се дължи на увеличаването на минималната работна заплата, според Емил Панчев, председател на Съюза на българските автомобилисти (СБА), който има най-голямата мрежа от пунктове за ГТП в страната. Потвърждава го пред БНТ и експертът Тодор Желев: "Увеличената минимална заплата повишава и цената на услугата, тъй като ние трябва съответно да осигурим кадри в пунктовете за технически прегледи, на които трябва да се плащат конкурентни заплати." Проверка на "Сега" показа, че най-евтината цена за преглед на автомобили с тегло до 3.5 т (най-масовите) в момента е закована на 59.90 лв. Стандартно обаче тя е 70 лв. - такава е и в пунктовете на СБА, но на места стига 90 и дори 100 лв. (за автомобили с газова уредба и таксиметрови коли). За бусове и малки камиони масово се плаща 100-120 лв. Най-скъпи, по традиция, са годишните прегледи в столицата, докато в провинцията собствениците плащат 5-10 лв. по-малко. Според Желев пък задължителната "услуга" може и да поскъпне още до края на годината. Що се отнася до големите разлики в цените на отделните пунктове за ГТП, той твърди: "Ами, пазарът в България е свободен и всеки може да определи сам цената Защо е необходим ГТП? Според Закона за движение по пътищата всички леки и товарни превозни средства, в това число ремаркета, мотоциклети, автомобили за таксиметров превоз, автобуси на градския транспорт или такива, използвани за атракционни цели, каравани и земеделски машини и други, подлежат на задължителен ГТП. ГТП се извършва в пунктове, които притежават лиценз от министерството на транспорта и съобщенията, че могат да извъшват тази дейност. Ако автомобилът е купен чисто нов, първият му задължителен ГТП е на третата година след покупката, а следващият е на петата. Всички останали коли минават веднъж годишно. Какво включва прегледът: - Проверяват се регистрационните номера, VIN и друга документация, която да удостовери, че автомобилът е регистриран и отговаря на изискванията. - После се извършва обстойна проверка на всички важни за безопасността автомобилни системи. Задължително се обръща внимание на: - спирачната система (състояние на спирачките, ръчната спирачка, ABS и т.н.); кормилната уредба (волан, серво и т. н.); - шаси, рама, каросерия; - гуми, окачване, състояние на джантите, оси, колела и т. н. функциониране на светлини, габарити, аварийни, акумулатор, стопове, мигачи, електрическо оборудване и други; - друго оборудване (колани, скоростомер, аптечка, пожарогасител и други); - вредно въздействие (емисии на отработените газове, шумове, течове и други). Водач, управляващ автомобил с изтекъл срок за ГТП, се глобява с фиш за 50 лв., а колата се спира от движение до преминаване на преглед. Ако при прегледа е установена неизправност и тя не е отстранена в съответния период, санкцията варира между 50 и 500 лв. А при евентуално участие в пътнотранспортно произшествие застрахователят отказва да изплати щетите на участник в инцидента, който няма валиден ГТП. |