Да се обмисли 15-20 % увеличение на учителските заплати | ||||||
| ||||||
"Говореше се за 125% от средната брутна работна заплата за страната, но на този етап те са 110%. Изоставането от средната работна заплата е с около 15%. Необходимо е и обмисляне на сериозна промяна в средствата за средно образование, които са по отношение на издръжка, квалификация на учителите и единен разходен стандарт за учениците". Проблемът с недостига на кадри по математика, физика и природни науки ще се задълбочава с всяка изминала година, отбеляза още Стаматов в предаването "Преди всички". "Обмислянето на мерки в подкрепа на такива специалисти или на хора, които биха се съгласили да преподават тези предмети, трябва да се реализира бързо и спешно. До голяма степен то е и в пряка връзка със самото възнаграждение". Учебните програми не са променени и тази година, отбеляза директорът на 119-то училище. "Всичко остава на ниво дебат и очакване да се случи. Съдържанието в учебниците е същото, каквото е утвърдено преди доста години. Някои от тях са доста дебели. Историята в гимназиален етап е над 300 страници. Учебното съдържание понякога е тежко, натоварващо и демотивиращо. Честата смяна на различни екипи довежда до невъзможност да се стигне до национално решение какво да се олекоти и осъвремени". Той посочи, че най-голямата промяна, с която ще започне тази учебна година, са безплатните учебници за всички ученици от 1 - ви до 12 - ти клас. Диян Стаматов коментира също неспазването на правилата и липсата на санкции в училищата. Той го определя като "най-големия проблем в родното образование". "Лека промяна в закона, свързана със санкциите и стимулите на учениците, както и подзаконовите наредби. Намираме се в ситуация, в която всяка санкция бива подлагана на сериозно съмнение и административни тълкувания. Стига се до неприлагане на никакви санкции. Според настоящето законодателство родителите имат право да правят подобни административни обжалвания". Когато училището и родителите застанат на различни позиции, така се обезсмисля целият възпитателен процес, обясни Стаматов. "Нарушено е и усещането за справедливост. Елементарните санкиции за дребни провинения не трябва да подлежат на административно санкциониране. Сериозни санкции трябва да се налагат само в краен случай, след като бъдат проведени всички превантивни разговори. В настоящия момент административната процедура е тромава и продължава 30 дни, за да се премести ученик от едно училище в друго. Когато има сериозна агресия, винаги сме свидетели как не могат бързо да се реализират подобни действия. Може би и тук трябва да има леко облекчаване в административния казус". |