Почти невъзможно е да купите готово жилище с добро качество, насочете се към вторичния пазар | ||||||
| ||||||
Той изтъкна, че общото нарастване на броя продажби за четирите големи града, където е най-развитият пазар на имоти, е около 10 процента на годишна база. Смятам, че нарастването на цените горе-долу кореспондира с този ръст и е около 10-12 процента на годишна база, което е съвсем нормално при това завишено търсене на имоти в големите градове, посочи председателят на НСНИ. Бочев каза, че донякъде се запазва и тенденцията търсенето на жилищни имоти да превишава предлагането. Фактът, че ако искате да купите готово жилище, с разрешение за ползване, добро качество - като етаж, изложение и строителство, е почти невъзможно и трябва да се търси имот на вторичния пазар, коментира експертът. По думите му строителите успяват да продадат жилищата още в етапа им на изграждане, а голяма част - още преди Акт 14 или преди удостоверението за завършен груб. Според Бочев, докато тази тенденция е налице, както и докато продължава политика на банките да поддържат доста нисък лихвен процент по ипотечните кредити, което също е предпоставка за завишеното търсене на имоти, цените на имотите и продажбите им ще растат. Според експерта темповете на ръст на цените и на продажбите на имоти от около 10 на сто се очаква да се запазят до края на тази година. Като цяло Бочев очаква в България да има стабилен пазар на недвижими имоти както тази, така и следващата година, но в контекста на неизвестността от това дали ще бъдем приети, или не в еврозоната и как това ще се отрази върху пазара. Ако бъдем приети, дали да очакваме, както в повечето страни членове на еврозоната, не много високо, но все пак нарастване на цените на имотите, може би пак в рамките на десетина процента, и какви ще бъдат нагласите на пазара, ако не бъдем приети в еврозоната, и дали това ще го охлади пазара, коментира председателят на НСНИ двете възможни тенденции. Бочев обаче посочи, че и в двата случая няма да има драстичен скок или спад нито на цените на имотите, нито на броя на продажбите им. |