Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Архитект за експонирането на Одеона: Подземието е не по-малко интересно и значимо
Автор: Цвети Тончева 11:34 / 08.12.2024Коментари ()4020
© Plovdiv24.bg
Как е експониран Одеона на Филипопол - интервю за предаването "Цветовете на Пловдив" по Радио "Фокус" с арх. Румяна Пройкова, съратница и част от екипа на покойната вече арх. Вера Коларова, която е автор на проекта. 

Арх. Пройкова, какво можете да кажете за Одеона във вида, в който е експониран в момента?

Одеонът при Форума на античния Филипопол се намира в една силно разрушена градска среда, в смисъл, намира се в сърцевината на един нарушен градски квартал, който веднъж общува с ул. "Гурко“ и втори път – с прокараната в по-късно време подземна ул. "Гладстон“. Така че в една нарушена пространствена среда се намира един от най-интересните паметници, какъвто е Одеона.

За това колко оценен е той като археологическо присъствие, за това каква е неговата сложност – с четири строителни периода, това е разказвал и вероятно разкривал археологът проучвател на обекта – Мая Мартинова. Аз ще говоря само за това какъв е подходът при експонирането на този ценен паметник в тази, както казах, силно нарушена среда, защото това е едно вътрешноквартално пространство, към което общуват така да се каже вътрешните, задни страни на сградите. Но в тази среда самият паметник, със своето пространствено богатство, с особеностите на своето формообразуване – тези конусовидни конхи, които са част от конструкцията на Одеона, присъстват също в един незавършен, а полуразрушен вид, затова, защото самата среда определя и подхода, а подходът е силуетно представяне на обекта в руинен вид.

Така да се каже, "ощетена“ е донякъде целостта на седалките затова, защото те са "отрязани“ от присъствието на частен имот. Важната част – "орхестрата", на места достига до съвсем минимални разстояния – седалките са само в три реда. Целостта на обекта трудно се възприема, но благодарение на подхода, който възприехме, а именно – от юг и от север да се покаже колкото може целостта на този първи седалков ринг, дава възможност вече за въображаемото възстановяване на посетителя за целостта на обема на седалките като цяло.

Също така руинен е и подходът за възстановяване на стената, на т.нар. "скене". Фасадата, която е затваряла обекта, така да се каже, задната, западната стена на Одеона, която пък граничи със също така интересния обект "Малка антична пиацета“ – малко площадче с колонада от пет колони, запазени на място, in situ, както се казва – с части от площадната настилка на тази пиацета. Всичко това дава възможност за едно усещане за богат археологически ансамбъл. Т.е. Одеона не стои самостоятелен, той общува с пространството на запад, което всъщност е това площадно пространство, а на юг се разгръща Форума, северната част, наречена от археолозите и от реставраторите "Форум Север“, която достига до "Гладстон“, до ниското ниво на "Гладстон“. Така на пръв поглед силно руинираният Одеон, защото то е така, погледнат от юг, с възстановените от нас, реставраторите, "конхи" или конусовидните образувания, които са конструкцията – това са едни зидани тухлени конуси, върху които отгоре лягат седалките, и се вижда много ясно каква е конструктивната схема, а в същото време се установява една цялостна представа за обекта и по-пространствена, което се надявахме да звучи интересно.

И е постигнат добър резултат.

Да. В тази полуруинност на седалковия фронт отговаря и полуруинността на сцената, на която са вдигнати четири колони, между които три цели и една по-ощетена, но има и присъствие на капител. Но това е само първият етаж. Има материал и за втори, но не си позволихме да извършим една твърде хипотетична възстановка и на втория етаж. Вторият етаж е бил от средния период, а всъщност на Одеона са представени и по-ранен, и по-късен период. Полукръглото очертание на седалките е от по-ранния период. Очертанието с една започнала вертикална мраморна част, на която се е издигала вече седалкова част, с много по-висока кота, от която обаче освен тези запазени няколко вертикални стенички, нямаме нищо друго като податка и всичко останало е във вид на чертежи, на възстановки, на научни изследвания и т.н. Заради това отново подчертавам, че представянето, експонирането на Одеона е руинно, то е частично. Което е сигурно, не сме си позволили да го покажем цялостно. Спираме и сме верни на принципа "Реставрацията свършва там, където започва хипотезата“. 

А всъщност, строителството на "Гладстон" отдолу ли е било фатално, или и самите постройки съвременни, които са изникнали по-късно, за това да останат само части от Одеона?

Разрушенията са били огромни, и то още в много древно време, а разбира се и по-късно през Средновековието. Античните останки са били използвани за строителство на средновековни жилища, които после, при археологическото проучване, ние почти отстранявахме, защото трябваше, беше важно и интересно да покажем античността и най-вече възможно най-цялостно Одеона. Но така, както говоря за тази руинност, и тази частичност в запазената част на Одеона, така твърде цялостно е запазено подземието и то е експонирано, но за това трябва да се влезе, има вход, има изход.

Сега ще може да се види, да?

Трябва да стане и има едно много интересно, според мен, вълнуващо подземие, в което частично ние сме възстановили някои от входовете, показали сме други, които донякъде са изяснени. Но не сме ги възстановили цялостно, за да остане все пак едно интересно подземно пространство, което при започване работа на обекта с посещения, ще може да бъде видяно.

Ще се влиза, ще се разглежда подробно, и всъщност то е една част не по-малко интересна и не по-малко значима от надземната.

Колко време се проучва и възстановява този обект, от коя година? И с кого работихте Вие, това може би е важно да кажем?

Всъщност, началото беше започнато, но към този обект аз бях привлечена от Гръцкия Одеон, този, който е в Солун, който е по същия начин към Форума. Казахме тогава, че това са братски задачи и работихме по една европейска програма, която всъщност субсидира и археологическото проучване на одеона доста подробно и пълно. В крайна сметка, мисля, че се получи един интересен обект, който заедно с предстоящия, но кой знае кога, до проучване цялостно няма да стане, но частично донякъде, докъдето е тази мраморна колонада. Към площадното пространство пиацета, което се намира на север от разкритата почти цялостно, също не е цялостно, Антична библиотека. Всъщност това са обектите, които рамкират Форума на север - Библиотеката и Одеона.

Библиотеката е разкрита и е консервирана достатъчно, без значими мащабни обемни възстановки по градежите. Защото има доста силно запазени ниши, запазена е стената, която отделя северната част на Форума от Библиотеката.

Кажете ни повече за архитектурния екип?

Още в началото при разкриването, арх. Коларова, моя учителка и вдъхновителка за каузата на реставрацията, която тогава беше и още работехме в проучвателната част. Тя допринесе със задълбочени научни изследвания на мястото на обекта, така да се каже в научната литература по този въпрос, въпросът с Одеоните. Защото нашия Одеон не е единствен, както знаете.

Да, така е. Вие сте разказвали че и Античния театър всъщност отново с нея сте правили.

Разбира се, тя беше ръководител. Античният театър е рожба на нейните неуморни усилия, какво да ви кажа, човек, който работеше до последно.

А за този обект - Одеона неоценим остава приносът на археолога Мая Мартинова, която също така много задълбочено във всички етапи през годините на проучване е присъствала, а също и за възстановяването. Надявам се и от тук нататък за показването на обекта. Това ще има голямо значение.


Още по темата: общо новини по темата: 211
11.12.2024 »
10.12.2024 »
07.12.2024 »
05.12.2024 »
04.12.2024 »
04.12.2024 »
предишна страница [ 1/36 ] следващата страница

Още новини от Новини от Пловдив:

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/Arhitekt-za-eksponiraneto-na-Odeona-Podzemieto-e-ne-po-malko-interesno-i-znachimo-2364377
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.