© | | 7 общини - Пловдив, "Марица" и "Родопи", Асеновград, Куклен, Първомай и Стамболийски - подписаха меморандум за съвместна работа по проекта "Железопътен ринг Пловдив". Новият S-bahn ще използва съществуващата жп мрежа в региона и с някои допълнителни инвестиции ще свърже като пръстен сателитните на града селища. Така работниците от индустриалните зони, ще могат бързо и безпрепятствено да се придвижват до работното си място. Проектът се реализира като инициатива на местната администрация, Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и големия бизнес в индустриалните зони. За целта е сформирана работна група от специалисти, обединени в неправителствената организация "Инвестиционна инициатива". Те обмислят проект, с който ще се търси финансиране по ОП "Транспорт" в следващия програмен период 2014-2020 г. Това е стратегически проект за региона и той не може да се реализира без участието на държавата, твърди неговият координатор Стефан Цанков, зам.-кмет в община "Марица".
Затова инициаторите са изпратили писмо до министъра на транспорта Данаил Папазов. В него се настоява общините, подписали меморандума, да започнат предпроектни проучвания и проектиране. Бенефициент на разработката се явява Националната компания "Железопътна инфраструктура", а проектирането ще стане чрез обществена поръчка.
"Кризата няма да продължи безкрай. Само след 5 години, когато бизнесът върне предишните си обороти, ще се изправим отново пред един нерешен казус - как да се придвижват работниците към концентрираните индустриални зони. При положение, че очакванията са за скок на работните места с около 10 000", каза Цанков и допълни, че в тази ситуация е неудобно фирмите сами да организират автобуси за кадрите си.
Този проблем може да провокира и други последствия върху бизнеса от региона, примерно изкуственото повишаване на заплатите. Това вероятно ще отблъсква чуждите инвеститори и ще блокира намеренията им за бизнес тук.
"Държавата може да субсидира такъв жп транспорт. С него ще съживим и малките села в радиус от 40-50 км около Пловдив", коментира Цанков. Той обясни, че местното сдружение не може да стартира толкова мащабен проект без чужда помощ.
"Проблемът не е във финансирнето. Субсидии могат да дойдат от ОП "Транспорт", както за проектирането и предпроектните проучвания, така и за цялостното изграждане. Въпросът е Министерство на траспорта и по-конкретно НКЖИ да проявят инициативност. Те ще получат подкрепата на всички общини, подписали меморандума", категоричен е Цанков.
Идеята на иницаторите е анализът на инфраструктурата, предпроектните проучвания и проектирането да приключат до края на 2014 г. На този етап община Пловдив също е заявила позицията си да участва в процеса.
Източник: в. "Марица" |