© Plovdiv24.bg | | - Г-жо Каназирева, какво е мнението ви за дискусията, която тече за данъците в града?- Позицията на "Съюз за Пловдив" е последователна и непроменена в годините. Категорични сме, че данък МПС е завишен прекалено и следва да бъде намален 40 %, тоест да бъде отменено увеличението на данъка от 2012г. Още през 2013г. изготвихме и внесохме в Общински съвет сравнителен анализ на данък МПС в София и Пловдив, анализ, който в момента се използва предизборно от някои политици. Разликата вече е между 10 и 25%, след като преди две години данък МПС в Пловдив беше увеличен близо 40%. За разлика от София в Пловдив тарифата започва от 0,48 лв. за 1 кW и стига до 1,90 лв.
Ето конкретни примери за размера на данъка: Автомобил с двигател до 100 конски сили и възраст до 5 години:
в Пловдив - 88 лв. в София - 70 лв. За кола от 5 до 14 г.: в Пловдив - 47 лв. в София - 37 лв.
С близо 10 лв. е по-висок и налогът за автомобили, произведени преди повече от 14 г. и регистрирани в Пловдив. Най-драстични са разликите в данъка за коли с над 101 конски сили. Собствениците на автомобили до 5 години плащат 385 лв. в Пловдив и 287 лв. в София. За по-старите, до 14-годишна възраст тарифите съответно са 206 лв. и 154 лв. Над 14-годишните в Пловдив се облагат със 138 лв, а в София - със102 лв.
И на този фон в Пловдив за разлика от София все още няма нито едно ново кръстовище на две нива, докато София всяка година открива по едно. Утопия си остава обещаният от досегашните кметове градски влак (т.н. S-ban). Не е завършен околовръстният пръстен, за да сев изведе транзитният трафик извън чертите на града. Пловдив си остава със старите булеварди и тесни улици, с разбита настилка не само в периферията, но и в центъра, с амортизирана водопроводна и канализационна мрежа.
- Защо за данъци се заговаря винаги в предизборно време?
- Никога не сме действали предизборно в тази насока. Политиката ни е последователна, а аргументите ясни. След увеличението на данъците през 2012, в законоустановения срок, две поредни години групата на "Съюз за Пловдив" внася предложение за намаление на данък МПС - през ноември 2013 г. и декември 2014 г. Това може да се провери. Но всички наши предложения бяха блокирани. Пет поредни години внасяме предложения включително приходите от данъците, които шофьорите плащат за колите си, да се използват само за ремонт на улици и булеварди, вместо да потъват в общия бюджетен кюп.
Постъпленията от този данък са около 15 млн. лв. на година. Ако се възприеме този модел на финансиране на уличните ремонти, няма да се стига до постоянното затъване в милиони заеми, които до края на 2015г ще достигнат рекордните близо 90 млн. А освен това считаме, че това е справедливо. Не може да плащаме огромни данъци, а в същото време да караме по същите тесни и неремонтирани улици и да няма къде да паркираме.
- А каква е позицията ви спрямо таксите в Пловдив?
- Освен спрямо данъците, политиката ни е последователна в годините и спрямо начина на формиране на таксите, които категорично в Пловдив за завишени в пъти над реалната стойност на една услуга, която получават пловдивчани. В тази връзка съветниците на "Съюз за Пловдив" пет поредни години внася предложения за намаляне на такса смет за гражданите и фирмите. Винаги управляващите отхвърлят предложението ни, а миналата есен дори не го допуснаха за разглеждане.
Това показва колко важно е присъствието на достатъчно хора в Общинския съвет, които поставят интересите на пловдивчани на първо място. Навсякъде в Европа действа принципът "Замърсителят плаща". Само в България плащаме такса смет на база данъчна оценка - т.е. колко квадрата ти е имотът, независимо колко души живеят.
Таксата се явява втори данък. Това е абсурдно и незаконно. Още по-несправедливо е за малкия и среден бизнес - най-дребния търговец в един магазин да плаща 35 пъти по-висока такса смет от гражданите, а е ясно, че няма как да произвеждат 35 пъти повече боклук". Нещо повече във Варна такса смет е 50% по-ниска от Пловдив и ако трябва да обобщя - въпреки че Пловдив плаща по-високи данъци и такси, статистиката отрежда на втория по големина град в България едва шесто място по икономическо развитие. Пред нас са Бургас, Варна, Габрово и Стара Загора.
- Темата сега се повдига от Славчо Атанасов, вие обаче като, че ли по-рано акцентирахте над този проблем?
- Предпочитам да си говоря с работещите пловдивчани, а не с хора от миналото. До този момент, както казах по-горе, "Съюз за Пловдив" два пъти предлага намаление на данък МПС - през ноември 2013 г. и декември 2014 г., след като екипът ми от "Съюз за Пловдив" изготви анализ между данъците на Пловдив и София.
Пет пъти, от 2010 г. до 2014 г. предлагахме намаление на такса смет. Когато ние внасяхме тези предложения, Славчо реши да замине за София, за да стане депутат. И въпреки това аз и колегите ми също се подписахме в подписката му, защото това е въпрос на последователност, а не предизборни хрумвания.
Точно затова аз нямам какво да си говоря с него, но такива недостойни постъпки ме правят още по-убеден привърженик на идеята за истинска децентрализация. Решенията трябва да се взимат в Пловдив, а не в депутатските апартаменти в София. Но нравите в политиката са като нравите в целия ни живот.
Навсякъде има и достойни, и недостойни хора. И смели хора с принципи, и конюнктурни нагаждачи. В "Съюз за Пловдив" се стараем да събираме първия тип хора, за да върнем на пловдивчани свободата сами да взимат решенията за града си.
- Ясно е, че данъците в големите градове се вдигат по малко през определен период от време. В Пловдив бяха вдигнати наведнъж, тъй като дълго време не бяха пипани. Според Вас какво е правилното решение от тук нататък? Намаляване на данъците и увеличението им след време пак или "замразяването" им за дълъг период от време?
- Моето категорично мнение е обратното. Високите данъци и такси не водят до икономическо развитие на един град, напротив задушават и притискат бизнеса. Според мен правилните решения са следните:
1. Дългосрочно предвидима данъчна политика на община Пловдив. Справедливо определяне на таксите без изненади в движение за размера и начина на изчисление на задълженията.
2. Намаляване на всички данъци и такси от 25 % до 40 %. Това няма да се отрази на бюджета, защото ще доведе до по-висока събираемост. Пловдив вече задмина София, Варна и Бургас по размер на някои данъци и такси. Резултатът е, че някои транспортни фирми регистрират автомобилите си в съседни на Пловдив общини, за да избегнат непосилния данък МПС. Така Пловдив не получава абсолютно нищо.
3. Лесна и достъпна комуникация на всеки инвеститор с общинската администрация. Кметът, Общинският съвет и районните кметове стават истински слуги на Пловдив и на всеки, който иска да развива дейност в града ни.
4. Намаляване на бюрократичните изисквания към всеки нов бизнес. Преглед на всички режими на общинско ниво и ограничаването им единствено до неизбежните, които да гарантират финансовия интерес на общността и здравето на потребителите.
5. Еднакви условия за всеки в общинските търгове. Концентрацията на парите на пловдивчани в едни и същи фирми е основен проблем.
Поръчките трябва да се разбиват на възможно по-малки суми, за да получат възможност за участие всички пловдивски фирми, а не само няколкото най-големи. Това ще повиши приходите на местния бизнес и пряко ще се отрази върху работните места, размера на заплатите и потреблението в Пловдив. Така ще дадем възможност парите на Пловдив да работят приоритетно за икономиката на Пловдив. |