Експерт: АМ"Струма" край Дупница е била пред срутване | ||||||
| ||||||
Магистрала "Струма" край Дупница остава затворена и през следващите дни след пожара в предприятието за преработка и изкупуване на вторични суровини в близост до автомагистралата на 13 август. Движението ще се осъществява по обходни маршрути, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Експертът инженер Владимир Жиянски като проектант е работил по виадуктите на "Витиня". Той разказва за начина, по който се изграждат подобни съоръжения. "Вътре има освен бетон и стомана. Те имат различни температурни разширения, вследствие се получават вътрешни напрежения в конструкцията, а освен това, до колкото е порест материал стоманобетонът, вътре има и влага, която с течение на времето се усвоява от цимента", казва Владимир Жиянски. Гредите на конструкцията са най-податливи на външни влияния. Избухне ли пожар, въпросът е с каква температура ще гори. "При температура от порядъка на 250 - 300 градуса стоманобетонът губи около 25 % от своите якостни показатели. При температура от 600 - 650 нагоре вече може да се каже, че това не е бетон", обясни още Жиянски. "При ниска температура на вода или какъвто и да е препарат, се получава един термичен шок в конструкцията, който допълнително способства за нейното разрушаване", категоричен е експертът. В случая със "Струма" бетоновото покритие на колоните е паднало. Тепърва ще се вади материал от тях и гредите, за да се види каква е структурата на бетона в дълбочина. "Всички тези фактори трябва да се отчетат и да се направят правилни изводи и да се пристъпи към ремонт", коментира Жиянски. Изводите трябва да се имат предвид при изграждането на подобни съоръжения вбъдеще. Защото, според експерта, стоманобетонът е негорим материал, но ние успяваме да го запалим. А пожарната отчита сериозен ръст на огнените стихии. Над 35 000 инцидента са станали от началото на годината. За същия период миналата година, пожарите са били с 10 000 по-малко. |