Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Протестът на арменската общност в Пловдив разбуни духовете на високо ниво
Автор: Екип Plovdiv24.bg 18:34 / 15.10.2019Коментари ()3364
© Plovdiv24.bg
Протестът на арменската общност в България, който се състоя в Пловдив на 13 октомври, добави поредната капка недоволство към Епархийския съвет и неговия председател Антраник Шакариян, което даде допълнителен повод да се поиска оставката на целия Епархийски съвет и да се преразгледа Устава.

Самият Антраник Шакариян излезна с официална позиция дни преди протеста, но тя единствено разбуни още повече духовете на арменската общност в България.

На свой ред Архиереят на Арменската църква в България Н.В.П. епископ Датев Агопян изрази писмено становище-отговор по темата. Публикуваме го без редакторска намеса. 



До


Антраник Шакариян

До

Директора на Дирекция “Вероизповедания" към МС

г-н Емил Велинов

След назначаването Ни от страна на Негово Светейшество Карекин II - Католикос на всички арменци, за негов представител, а по-късно и за Архиерейски наместник на Арменската епархия в България, Ние не пестим усилия и енергия за укрепване на духовния живот на арменците в България. Но за съжаление, както през цялото това време, така и днес някои персони, които не желаят Арменската църква и арменските общности да укрепват и да просперират, преследвайки лични изгоди, пречат на Нашата работа и създават изкуствени трудности.

Още от първия ден отправихме до г-н Антраник Шакариян и неговите поддръжници много препоръки и призиви; изпратихме писма, които останаха без отговор; с бащинска загриженост апелирахме да изтрезнее и да се върне в лоното на Арменската църква, в каноничното й поле.Но със съжаление трябва да отбележим, че въпреки всички положени от Нас усилия да се възстанови спокойният и нормален живот в рамките на Арменската епархия в България, председателят на Епархийския съвет Антраник Шакариян отговаря с небалансирани и осъдителни стъпки.

Наскоро от страна на Антраник Шакариян бяха публикувани поредните писма, пълни с лъжливи и неоснователни обвинения, с информация, неотговаряща на действителността, които имат за цел да се обърка и да се създаде погрешна представа сред общността, да се отклони вниманието на хората и да се изостри още повече настоящата напрегната атмосфера.

Антраник Шакариян отбелязва в отворените си писма, че Ние не сме предприели диалог с него и Епархийския съвет; че не си сътрудничим; че създаваме препятствия; че неоснователно го обвиняваме в противоканонични действия и приеманепо незаконен начин на Устав; че не сме осъществили подходящо разпределение на свещенослужителите; не сме осигурили присъствие и служене на свещеници в енориите; че без да имаме право сме използвали печата на Епархията; че сме предизвикали разделение в общността и други неоснователни аргументи и клевети.

В името на справедливостта трябва да реагираме на тези злословия и да посочим всички беззакония на Антраник Шакариян, показвайки действително отговорния за настоящата напрегната ситуация и като цяло за създаденото през последната година и половина положение.

Да започнем оттам, че Уставът на Арменската епархия в България, одобрен през 1951 г., имаше нужда да бъде обновен и допълнен, за да се организира по-резултатно духовният живот в рамките на общността. За тази цел през последните години от страна на духовниците и на епархийските делегати беше свършена известна работа във връзка с новия Устав.

Разполагайки с базов (ориентировъчен) вариант на Устав, предложен от Светия престол в Ечмиадзин, през 2013 г. Епархийското делегатско събрание прие нов Устав на Арменската епархия в България и през 2014 г. съобразеният със законите на Република България нов Устав бе утвърден от страна на Негово Светейшество. След това бе необходимо Епархийският съвет да го представи пред съответните държавни органи в България за утвърждаване, но председателят на Епархийския съвет Антраник Шакариян изложи няколко неясни причини, свързани с протокола и процеса на Делегатското събрание, като отказа да представи Устава пред Държавните органи за утвърждаване.

За да се отстрани проблемът, на 6-7 март 2018 г. делегация на Арменската епархия в България, водена от председателя на Епархийския съвет Антраник Шакариян, посети Светия престол в Ечмиадзин и след двудневни срещи и дискусии с Всеарменския католикос и Комисията по уставните реформи, обеща и пое ангажимента на предстоящото Делегатско събрание на епархията да представи за преутвърждаване одобрения през 2014 г. от Католикоса на всички арменци Устав.

В съответствие с обещанието, дадено от Епархийския съвет, на епархийските делегати им бе предоставен утвърдения през 2014 г. от Католикоса на всички арменци Устав, за да се запознаят с него и на 19 май 2018 г. от страна на Епархийския съвет се свика Епархийско делегатско събрание, за да препотвърди въпросният документ. Предполагаше се, че събранието ще гласува в съответствие с писмената уговорка, постигната в Светия престол в Ечмиадзин, но обещанието, дадено от председателя на ЕС Антраник Шакариян и членовете на ЕС пред Всеарменския католикос и Комисията по уставните реформи, не бе спазено и делегатите отказаха да поставят на гласуване варианта на Устав, утвърден от Негово Светейшество, а приеха друг нов такъв, изработен от тях, който съдържа антицърковни и антиканонични точки.

Намираме за необходимо да отбележим, че от страна на ЕС се допусна сериозно нарушение, свързано с процедурата на събранието. То трябваше да се проведе на основата на одобрения от Република България през 1951 г. Устав на Арменската епархия в страната, който по прищявка на Антраник Шакариян и членовете на Епархийския съвет бе игнориран и се състоясъобразно техния сценарий.

Съгласно чл. 17 от Устава от 1951 г., ясно се посочва колко делегати трябва да избере ЕС от всяка енория за Епархийското делегатско събрание. Нонарушавайки тази изключително важна точка, ЕС инструктираенориите да изберат различен брой делегати, толкова, колкото им бяха нужни.Не се даде право за гласуване по време на събранието на свещениците, които нямат българско гражданство, което доведе до мнозинство от 2/3 в събранието.

След закриването на събора Антраник Шакариян, без да съгласува и без да получи одобрение от Светия престол и Негово Светейшество, на 11 юни 2018 г.по най-бързия начинвнесе в Софийския централен съд гласувания Устав за утвърждаване и за много кратко време – на 26 юни 2018 г., получи потвърждение за вписването му в Съда.

Опасявайки се, че в рамките на три месеца съдебното решение може да бъде обжалвано от някоя от енориите или от делегати на събранието, Антраник Шакариян и членовете на ЕС запазиха в тайна регистрацията на Устава и едва на 11 октомври 2018 г. с официално писмо разпространиха до всяка енория новия Устав за прилагане, т.е. след като отмина въпросния тримесечен срок.

След като Светия престол бе информиран и се запозна с извършеното беззаконие, многократно ги призова да се върнат в каноничното поле и да не представят Устава за утвърждаване пред съдебните власти, но Антраник Шакариян и неговите поддръжници постигнаха това, което искаха и отказаха да се съобразят спрепоръките на Негово светейшество, на Комисията по уставните реформи и на Висшия духовен съвет към Светия престол. Нещо повече, продължавайки своята противоканонична и противоцърковна посока на действие, Шакариян свика на 24 ноември 2018 г.ново Епархийско-делегатско събрание, по време на коетос помощта на своите поддръжници бива преизбранв състава на новия Епархийскисъвет, продължавайки да заема поста на негов председател. За пореден път от страна на Антраник Шакариян са пренебрегнати както предходните съвети, дадени от страна на Духовния ни център в Ечмиадзин, така и тези да не се провеждат избори за Епархийски съвети дасе намери решение на въпросите, свързани с Устава,.

За да уредят въпроса, служещите в Епархията духовници надигат глас, носъс заплахи за даване под съдот ЕС се опитват той да бъде заглушен. Своя глас надигат и вярващите миряни ис близо 2000 събрани подписа изискват въпроса да бъде разрешен от страна на Епархийския съвет, но игласътна народа е игнориран.

Председателя на ЕС обаче не сеограничава само с това. За да получи пълна власт над Епархията и да оправдае своята антицърковна дейност, той и неговите поддръжници разпространяват дезинформацията, че Светият престол в Ечмиадзин иска да открадне и отнесеонова, което нашите предци са създали и оставили, но и това не му помага да получи пълната власт. Правят се опити за сплашване и наказване на онези, които не им симпатизират и имат различно мнение, като се използват различни лостове.

След като не успява да сплаши духовниците със съдебно преследване, г-н Шакариян, използвайки властта, която има като председател на Епархийския съвет, започна да освобождава онези от тях, които са дошли от Първопрестолния Ечмиадзин, за да служат в България и имат документи за временно пребиваване в страната. В резултатЕпархийският съвет не изпрати писмо до Директора на Дирекция "Вероизповедания“ към МС г-н Емил Велинов за удължаване на разрешителното за престой с още една година на варненския свещеник, който обслужваше и градовете Шумен и Добрич.

Опитахме се да посредничим, но безрезултатно, тъй като според новия Устав на Арменската епархия в Българиясамопредседателят на Епархийския съвет има правото да напише писмо до г-н Емил Велинов с молба той да даде съпътстващо писмо, което заедно със съответните документи бъдат представени в службата по миграция. В резултат на товаварненският свещеник се завърна в Светия престол в Ечмиадзин.

В същия стил понастоящем Епархийският съвет не изпращадо съответните органи необходимите документи за удължаване на престоя и на бургаския свещеник, който обслужва градовете Сливен и Ямбол, оставайки по този начин още три общности без Божествена литургия и духовен живот.

За удължаването на престоя на отец Нъждех, както и този на отец Бохос, Ние и Църковното настоятелство на арменския храм в гр. Бургас изпратихме писма до Антраник Шакариян, но те останаха без отговор.

Тази ситуация е толкова разочароваща, че към мен се обърнаха с писма свещеникът в Пловдив, който обслужва и градовете Хасково и Стара Загора и свещеникът от гр. Русе, който обслужва и гр. Силистра, в което казват, че няма да продължат служенето си в епархията. Тази ситуация етрагична, тъй като от 13 енории, 11 ще бъдат лишени от своите духовници и създадените от 17 век арменски духовни огнища в България трябва да сложат край на духовния си живот. А в София и Пазарджик ще продължат да служат двама възрастни духовници на нашата епархия.

Искаме да се обърнем специално и[WU1] към въпроса, относно обвиненията за законността при използването на печата на Епархията. Трябва да се отбележи, че всички предишни Архиереи или Архиерейски наместници (архимандрит Абгар, отец Храч, архимандрит Исахак) на Арменската епархия в България, са употребявали този печат, който им е бил предоставен от Епархийския съвет. По същата логика печатът е предоставен на настоящия Архиерейски местоблюстител,като се ползва напълно правомерно.

Въпреки всички беззакония, Ние винаги сме призовавали за диалог и връщане в каноничното поле, бидейки уверени, че само чрез взаимосътрудничество, взаимно доверие и по пътя на канона, ще допринесемза благоденствието и укрепването на нашата Арменската епархия в България,в интерес и за разцвета на Арменската църква, епархията ни в страната ивярващите наши чеда. Ние винаги сме уважавали законодателството наРепублика България, живеели сме в мир с нашите братя и сестри християни и днес продължаваме да спазваме всички закони, да се борим за справедливост и установяване на върховенството на каноните. Необходимо е да се подчертае, че всички тези проблемивъзникнаха след избирането на Антраник Шакариян за председател на Епархийския съвет. По времето на предходния председател

Рупен Крикорян, никога не са се пораждали подобни проблеми в Епархията. По времето на Антраник Шшакариян, много духовници, поради различни причини, бяха прокудени от Епархията и оставиха недовършени делата си: архиепископ Исахак Бохосян, отец Бартухимеос Агопян, отец Храчя Гьозалян, отец Нъждех Кешишян, на този етап същата опасност заплашва иотец Бохос Микаелян.


Вече може да заключим, че истинската цел на Антраник Шакарян е да закрие Арменската епархия в България, да види храмовете без духовници и затворени, и може би да създаде нова църква, която да не се основава на Библейските истини, на Апостолските канони, на Светотоверую, на наследството, оставено ни от арменските светци и традиционнитеморални ценности; църква, основана на собствената му идеология и логика, за което свидетелстват писмата, изпратени от Шакариян, до различни престоли и църковни структури.

Тази ситуация е опасна не само за местната арменска общност, но може да повлияе и на съществуващите приятелскиотношения между Арменската и Българска църкви, да създаде изкуствени бариери за спокойния живот на нашите сънародници и за това да творят на гостоприемната българска земя.

С гореспоменатите неправомерни и незаконни антицърковни и антиканонични актове сепотъпкват правата и на Архиерея, и на духовенството, и на вярващите. Тези факти, както и политиката, провеждана от Епархийския съвет, да бъдат остави енориите без духовници, предизвикаха голямо вълнение сред арменските общности, което може да създаде взривоопасна ситуация и да доведе до сериозни последици. За арменците, живеещи в диаспората, освен че е дом на Бога, Църквата е и втората ни родина, водещ стълб за запазването на арменската идентичност.

Ние се молим на Бог в своята благодат Господ да запази нашите вярващи чеда, да укрепи Арменската и Българска църкви, двата приятелски народа и държави, да ги пази и съхрани в мир и любов.



С молитва и благослов,


Н.В.П. епископ Датев Агопян

Архиерей на Арменската епархия в Румъния

Архиерейски наместник на Арменската епархия в България


Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Protestut-na-armenskata-obshtnost-v-Plovdiv-razbuni-duhovete-na-visoko-nivo-905962
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.