© Plovdiv24.bg | | 25 млн. лв. са предвидени по Оперативната програма "Административен капацитет" (ОПАК) за повишаване на прозрачността, отчетността и професионализма в съдебната система. На 28 май 2008 г. Управляващият орган на ОПАК стартира пет нови конкурса за проекти. Два от тях са насочени към държавната администрация, а останалите три процедури са предназначени за органите на съдебната власт.
До 30 юли 2008 г. съдилищата и т. нар. конкретни бенефициенти на ОПАК от съдебната система могат да кандидатстват за европейско финансиране с проекти за повишаване на доверието на гражданите и бизнеса в съдебната система. По ОПАК ще бъдат финансирани проекти, които ще допринесат за подобряване на достъпа до информация за дейността на съдебната система. Безвъзмездна финансова помощ могат да получат и добри проектни идеи като например създаването на фокус групи (от граждани и служители; служители - медии; служители - адвокати, съдии и прокурори), които ще трябва да идентифицират проблеми в обслужването на гражданите, както и корупционни практики.
По новите процедури на ОПАК могат да бъдат финансирани проекти, които предвиждат въвеждането на интегрирани автоматизирани информационни системи или създаването на ясни и публично достъпни критерии за определяне на съдебни заседатели, както и механизми, които да гарантират на гражданите получаването на обратна информация за хода на съдебните дела, работата на съда и неговата администрация. Чрез ОПАК биха могли да се реализират проекти за разработването на времеви стандарти в процеса на управление на отделните дела. Ще бъдат финансирани и проекти за обновяване на Интернет сайтове чрез създаването на английска версия, адаптирането им за хора с увредено зрение и публикуването на информация като:
Списък на съдиите и съдебните служители, както и начина на работа на съответната администрация; Начините за завеждане на дела, сроковете за извършване на съдопроизводствените действия по заведените дела, процеса на обжалване; Информация за всички проекти, по които съответната администрация е бенефициент или партньор, отчети за изпълнението им и т.н.
По ОПАК финансиране могат да получат проекти, които предвиждат създаването на механизми за периодично отчитане на работата на органите на съдебната власт и особено напредъка по заведените дела пред широката общественост и пред медиите.
Минималният праг на проектите, с които може да се кандидатства, е 500 000 лв., максимален праг - няма. Срокът за изпълнението им е 12 месеца. Срокът за задаване на въпроси по процедурите е 14 юли, а срокът за отговор - 21 юли 2008 г. Въпроси могат да се задават във форума на обновения сайт на ОПАК.
Днешният информационен ден е част от мащабна информационна кампания, която се провежда от Министерството на държавната администрация и административната реформа в цялата страна.
През март месец бяха организирани информационни дни в петте района на апелативните съдилища. В тях се включиха над 190 участници от органите на съдебната власт. Сега Управляващият орган на ОПАК провежда нова информационна кампания в градовете: София, Варна, Велико Търново, Бургас, Пловдив и Благоевград.
На сайта на оперативната програма (www.opac.government.bg) са публикувани всички необходими документи за кандидатстване, както и тези, които се използват при оценката на проектните предложения. Там могат да бъдат намерени също така Вътрешните правила за работа на оценителните комисии и специално създаденото от Управляващия орган на ОПАК Ръководство за бенефициенти. В него е описан целият процес на изготвяне, кандидатстване и успешно изпълнение на проекти.
До момента по Оперативната програма "Административен капацитет" по сметките на първите бенефициенти са преведени общо 7 215 345.61 лв., предоставени от Европейския социален фонд (85%) и от националния бюджет (15%). |