© Plovdiv24.bg | | Автобусите,в които се возим по градските и междуградските линии, са на средна възраст 30 г., а някои са и по-стари. Статистиката на КАТ сочи, че у нас в момента се движат около 20 хил. рейса, като 80% от тях са сериозно амортизирани и са потенциални убийци на пътя."В последните години возила не са купувани изобщо", уточни Галя Топалова, председател на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи (НСАПБ). Според нея причината е, че никой не може да си позволи инвестицията, защото няма как да си я възвърне.
"Сега пътниците са недоволни, а преди 5 години не беше така", коментира Ивайло Константинов, член на УС на НСАПБ. Той е категоричен, че пазарната среда е изкривена и от това страдат както пътниците, така и фирмите от бранша.
Заради сивия сектор, свръхконкуренцията и намаляващия брой пътници фирмите не могат да инвестират в обновяване на автопарка. Затова превозвачите искат да кандидатстват за 500 млн. евро по ОП "Конкурентоспособност" (ОПК), за да се обнови автопаркът, обясни Галя Топалова, Такава възможност в периода 2007-2013 г. нямаше. По думите на Топалова транспортният министър Данаил Папазов е поел ангажимент да инициира срещи и преговори с ръководителите на програмата, за да бъдат допуснати до финансиране. Зам.-министърът на икономиката Юнал Тасим заяви, че ако се аргументират могат да получат финансиране.
"Основната цел на програмата е повишаване на конкурентоспособността, а транспортът е малко встрани от тази идея, но сме готови да преговаряме", обясни още Тасим. И допълни, че това е една възможност за усвояване на средствата по програмата. Представителите на сдружението съобщиха, че вече имат готова финансова обосновка за искането си. Средно около 200 хил. евро струва един автобус за междуградски превоз. А тези, които се използват в градския транспорт, достигат и до 300 хил. евро.
От срещата на превозвачите с транспортния министър стана ясно, че средствата от намаленията не могат да бъдат възстановени, защото пари в бюджета не са предвидени.
За този въпрос отговаря министърът на финансите Петър Чобанов. Топалова посочи още, че и по тази тема ще получат съдействие от транспортния министър Папазов.
Превозвачите губят годишно близо 500 млн. лв. от отстъпките за ученици, студенти, инвалиди и държавни служители, сочат изчисленията на бранша. Около 25 на сто от всички пътници ползват намаления или пътуват без изобщо да плащат билет.
След проведените разговори между превозвачите и министерството на транспорта са договорени поредица от срещи за решаването на проблемите в сектора. "Говорят се много положителни неща, от които ако 10% се случат, ще има добри резултати", коментира Константинов. Според него обаче само спирането не нерегламентираните превози няма да е достатъчно. "Браншът е в пълна невъзможност да работи", обясни още той и добави, че в сдружението членуват 80% от фирмите, в които работят 30 хил. души.
Източник: в. "Монитор" |