Анализират има ли екокатастрофа в района на "Яйлата"
В Изпълнителната агенция по околна среда към МОСВ е изготвено Техническо задание за анализ и оценка на въздействието върху акваторията на Черно море в района на Защитена местност "Яйлата“ вследствие на авариралия кораб "Вера Су“. Целта е да се определи степента на въздействие върху морската среда и нейните обитатели и идентифициране на евентуални екологични рискове.
Министърът на околната среда и водите Асен Личев изпрати заданието с писмо до изпълнителния директор на ИА "Морска администрация“, за да бъде възложено за изпълнение на Института по океанология към БАН, съгласно заповед на министър-председателя за изпълнение на задачите на координационната група за ситуацията в местността "Яйлата“.
В Техническото задание са определени дейности за анализ на очакваните въздействия върху морските организми и върху екологичното състояние на морските води и за оценка на възможни щети върху морската флора и фауна, морските хабитати и крайбрежните морски води.
На Института по океанология е възложено също въз основа на анализите и оценките да се направят изводи, има ли и в каква степен увреждане на видове и природни местообитания, предмет на опазване, и на видове със стопанско значение в морската среда; нанесени ли са и в каква степен екологични щети и значително отрицателно въздействие върху запазването на "благоприятно консервационно състояние“ на защитената местност, по смисъла на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети.
В знак на добросъседско отношение и превенция на възможен риск, министър Асен Личев изпрати и писма до министрите на околната среда на Румъния и Република Турция, предоставяйки информация за актуалната ситуация със заседналия в близост до Камен бряг кораб "Вера Су".
В писмата се отбелязва, че екипите за наблюдение на МОСВ са на място от първия ден на инцидента, извършват регулярен мониторинг на водите, предписват указания на компетентните власти за предотвратяване на замърсяване на морската среда, като взетите проби досега не показват възможност за трансгранично замърсяване.