Ананиев: 3500 км от жп инфраструктурата у нас са по-лоши отпреди 30 години, хаосът е невъобразим

Автор: Росица Лаханова
Коментари (1)
17:41 / 06.03.2023
3396
Около 3500 км от нашата жп линия се намират в състояние, по-лошо отпреди 30 години. Има жп релси, проядени от ръжда, други са износени, на трети самият път, траверсите са в много лошо състояние. За това състояние на жп системата всички носим отговорност, включително и аз, като бивш ръководител на "Железопътна администрация", но най-важното е липсата на политическа воля. Железницата не е система за експеримент с търгове.

В нея се повтаря моделът на "Хемус" в инфраструктурните обекти, хаосът е невъобразим, а компетентността на повечето от управляващи не отговаря на съвременните изисквания. Това стана ясно от думите на проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските жп превозвачи, в коментар за "Фокус" по темата за състоянието на нашите железни пътища и цялата жп инфраструктура в контекста за трагедията с влаковата катастрофа в Гърция.

"Първо трябва да направя едно уточнение. Не говорим за железопътни релси, а за железопътна инфраструктура. В България това е НКЖИ - Национална компания железопътна инфраструктура, която стопанисва железопътните релси, които са с дължина  около 4000 км и съответно железопътната инфраструктура, която стопанисва НКЖИ. Това включва не само релси, а и пътищата, железопътни пътища, контактната мрежа. Най-важното нещо, което включва тази система, са сигнализациите и системите, които осигуряват движението, също и  ръководителите движение, уточни професор Ананиев.

"Смея да твърдя, че около 3500 км от нашата жп линия се намират в състояние по-лошо от преди 30 години като цяло", каза той.

От думите на Ананиев стана ясно, че освен че някои от релсите са разядени от ръжда, има други, които са износени, както има проблеми със самия път, с траверсите и баластровата призма - те не са в добро състояние.

Между София и Пловдив имаме двупътна железопътна линия. Половината от нея не се използва. Тя е в непрекъснат ремонт. Тези ремонти на парче създават проблеми, тъй като се връщаме като организация и управление на движението 30 години назад, допълни Ананиев.

"Голяма част от ремонтите, които се правят у нас, се правят по същия начин, както се правят в Гърция - на телефонен способ, с разменяне на движенито по един или друг път. Всичко това води до увеличаване на кадрите, които трябва да работят на място. Същото е и на Централна гара - София -  не достигат ръководители движение и ще продължават да не достигат, докато всичко се прави на парче", каза проф.Ананиев.

Той отговори на въпроса дали това състояние на жп системата у нас е въпрос само на пари, или и на немарливост: "Не бих искал да давам квалификации. Аз също нося отговорност, тъй като съм бил ръководител на "Железопътна администрация" и не бягам от моята отговорност. Всички ние не успяхме да създадем една система на сигурност и безопасност, причините са комплексни. Най-важното е липсата на политическа воля. Железницата не е система за експеримент с търгове. В нея се повтаря моделът на "Хемус" в инфраструктурните обекти. Съчетано с липсата на кадри и компетенция на високи нива води до всичко това".

Единственото трасе, което отговаря на европейските стандарти за добра железопътна система, е трасето Пловдив - Свиленград, но то не може да се използва пълноценно, тъй като системата в този участък предизвиква необходимост от специална локомотивна сигнализация. Тези локомотиви със специална сигнализация са спрени от БДЖ и отново се е минало на ръчно управление и вместо да се движат със 130 км/ч, машинистите трябва да внимават как карат, става ясно от думите на специалиста.

Има отделни такива участъци и на други места но те са на части и не могат да се използват, тъй като сторите локомотиви нямат системи за сигнализация.

"Няма една комплексна визия, едно комплексно виждане за железниците. Един строи едно, друг строи друго. Не искам да критикувам, аз също нося отговорност, но хаосът е невъобразим и компетентността на повечето от управялващите не отговаря на съвременните изисквания", заключи проф. Ананиев.

Виж коментарите (1)

Още по темата (12):
22.03.2023 Влаковете в Гърция тръгнаха
11.03.2023 Близка на загиналия българин във влаковата катастрофа в Гърция: Беше само на 22, с мечти и очаквания
11.03.2023 22-годишен българин е сред жертвите на тежката влакова катастрофа в Гърция
07.03.2023 Проф. Каламарис: Казусът за трагедията в Гърция е заради корупционни процеси и налага правителството да бъде свалено
06.03.2023 Йоаким Каламарис: ЕК трябва да разследва средствата, предоставени на Гърция за инфраструктурни проекти
06.03.2023 Началникът на гарата в Лариса остава в ареста с тежки обвинения
Още новини от Национални новини:
Директорът на "Гранична полиция": Миналото лято беше най-тежкото ...
Тома Биков: Ако утре изберат Силви Кирилов, "Да, България" ще се ...
Политическите сили в парламента са декларирали съставите на парла...
Предприемач: Бедните българи губят между 5 и 12 млрд. лева всяка ...
Борисов: Ако съм на мястото на Делян Пеевски, ще си преместя цент...
Кметицата на най-бързо развиващото се и богато село в България по...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).