Автоинструктор: Когато някой излезе и хвърли вината върху младите водачи, то просто нищо не се връзва
Днес бяха разяснени част от проблемите за бранша на автоинструкторите, обучаващи нови водачи на моторни превозни средства (МПС).
По думите на председателя на "Българско обединение на шофьорите" Христо Радков, вината за неправоспособните шофьори на пътя пада върху обучаващите ги, когато изпитът пред представител на държавна институция е решаващ за тяхната компетенция.
Статистиките също говорят друго. Радков разкри, че през изминала 2024 година общо наложените санкции на водачи на МПС са 2 917 993, които разделени на броя на високосната година прави по 7973 наложени санкции на ден.
Стойността на наложените санкции през изминалата година е 237 милиона, или 650 хиляди лева санкции на ден. От тях заплатените само за превишена скорост за изминалата година са 16,563 милиона. Осветлявайки статистиката за изминалата 2024 година, той се позова на данни от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", според които младите водачи са около 250 хиляди, а тежките пътно-транспортни произшествия (ПТП), причинени от тях, са 918 за изминалата година, или общо 13% от всички ПТП с участието на водачи със стаж до 2 години, или 0,003 на сто от младите водачи причиняват тежък инцидент през годината.
"Това е пренебрежително малък процент и когато някой излезе и хвърли вината върху младите водачи, просто не се връзва. Ако някой твърди, че хората с чужда регистрация, преминаващи през България не са санкционирани, връчените фишове на чужденци са 708 629, а взетите им книжки са 850", посочи той, цитиран от БНР.
По данни на МВР няма затворени участъци от Републиканската и общинска пътна мрежа за изминалата година, поради опасност на пътя. Това означава, че всички пътища са били безопасни.
"Няма затворен участък – значи имаме най-хубавите пътища, но изнесените данни мисля, че са достатъчно стряскащи и показват реалната обстановка в страната", изтъкна Радков.
Недоволство по отношение на нововъведените промени за обучаване на млади шофьори изрази и председателят на "Съюза на центровете по авто-мото подготовка" Йонко Иванов. Според него има сериозни пропуски в дигитализираното обучение и промени, които влошават качеството на квалифициране.
Той посочи, че през последната година и половина тенденциозно се насажда и чрез медиите, че поради слабо обучение на младите водачи, се дължи бумът на ПТП.
"Предприехме разговор с новия министър на транспорта, за да съобщим с голяма тревога, че учебната документация е нескопосана, зле направена и няма да доведе до нищо положително в обучението на водачи на МПС. Обучението от 22 календарни става 20 учебни дни, според записаното в новата учебна документация", изтъкна той.
По думите му, учебните програми не отговарят на никакви критерии.