© Plovdiv24.bg | | Има реална опасност да се наложи мащабен ремонт на най-новия участък на автомагистрала "Тракия" (Чирпан - Стара Загора). За това алармира председателят на Браншова камара "Пътища" Румен Йовчев. Според него чисто новият аутобан вече плаче за ремонт, за който са необходими поне 10-12 млн. евро."Проблемите са много. Насипите на всички надлези по трасето не са укрепени и заради ерозията устоите им са подронени. Освен това са се появили коловози от двете страни на трасето, а има и голяма вероятност пътят в последните километри преди Стара Загора да започне да потъва", категоричен е Йовчев.
Затова според него не е виновен изпълнителят на строителството "Трейс Груп", а зле подготвеният проект от държавата, който бил направен единствено с идеята да бъде възможно най-евтин. От компанията сигнализираха навреме какви са проблемите, но бившето ръководство на Агенция "Пътна инфраструктура" не им обърна никакво внимание, обясни шефът на браншовата камара.
Според специалиста по трасето вече има леко вибриране, което не застрашава движението, но след година-година и половина бабунките щели да станат над 1 сантиметър и да се наложи ремонт. Тогава трябвало да се сложат и добавки, които предотвратяват появата на коловози.
"По приумица на бившия шеф на АПИ Веселин Георгиев беше отменено озеленяването на трасето. Казваше: Дядо Господ си знае работата и той щял да озелени, но докато това стане, ерозията си свърши работата", посочи инж. Йовчев. Също от криворазбрана пестеливост била отменена облицовката с бетонни плочи на насипите.
Според Йовчев поне 50% е вероятността последните километри на магистралата, които са в райони с оризища, да "потънат" поради липсата на втори отводнителен канал и да се наложи да бъдат строени наново.
Трябваше да се изградят допълнителни съоръжения. Сега тялото на магистралата е под вода, при всеки по-сериозен дъжд и настилката няма да издържи дълго, смята Йовчев. Според него при потъване на пътя ремонтът ще струва много скъпо, защото на практика проблемните отсечки трябвало да се строят наново.
Ако приемем, че подобен сценарий е съвсем реален за около 5 километра от пътя край Стара Загора, затова ще са необходими около 10 млн. евро. За премахването на коловозите ще трябват още 2-3 млн. евро за цялото трасе, а за озеленяване и укрепване на надлезите - около 1 млн. евро, изчислява Йовчев. Според него затова ниската цена не винаги е най-доброто решение при пътните проекти и не трябва да се превръща в база за сравнение при стартиране на търгове за нови магистрали.
В момента се строят следващите два участъка от магистрала "Тракия". "Трейс Груп" спечели проекта между Стара Загора и Нова Загора, а от понеделник гръцката компания "Актор" започна строителството на Нова Загора - Ямбол. До месец се очаква да започне и последната отсечка от аутобана Ямбол - Карнобат, където изпълнител е "Холдинг Пътища".
Източник: в. "Труд" |