БХРА: Чадърите и шезлонгите трябва да са безплатни
Принципът при отдаване на концесия трябва да се промени основно. Чадърите и шезлонгите по плажа трябва да са безплатни както е във всички развити дестинации по света. За това настояха от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) по време на среща с кандидат - депутати, съобщиха от пресцентъра на асоциацията.
Приходите за държавата от концесии са около 8 млн. лева годишно, докато преките и косвени приходи от туризма са от порядъка на 4-5 млрд. евро. Основен проблем остава високото концесионно възнаграждение, което води до ръст на цените на плажните услуги.
"50 на сто от приходите, придобити в концесия, отиват в общините. Заради значителната разлика спрямо приходите от туризъм / около 0,1 % / гостите в курортите остават недоволни.". категорични са от БХРА. Като решение на проблема посочват премахването на концесионното възнаграждение срещу предоставяне от концесионера на безплатни чадъри и шезлонги. Също така той трябва да има задължение да се грижи за опазване на държавната собственост. Така стопанинът на плажа следва да се издържа и печели от продажбите на допълнителни услуги на плажа, а също и от експлоатацията на търговските обекти на брега. При действащи концесии може да бъде подписан анекс, при който държавата се отказва от възнаграждението си срещу предоставяне от страна на концесионера на безплатни чадъри и шезлонги.
Концесионер на плажа да бъде заинтересовано лице
"Не е нормално собствениците на инфраструктурата да използват предимство за получаване на концесии. За нас най-заинтересован от всички, които предлагат туристически продукт, е хотелиерът. ", гласи позицията на хотелиерите. Именно поради тази причина от БХРА предлагат предимство при възлагане на концесия или отдаване под наем на плаж да имат лица, които са направили дълготрайни инвестиции в дадения курорт, а с предимство да се ползват по-крупните вложители.
Без търговски обекти на плажовете в националните курорти
От БХРА настояват и заложените 3% за търговски обекти да отпаднат, тъй като не отговарят на изискванията за качествено предлагане на продукта. Идеята им е на 200 метра разстояние по плажа да има единствено обособени обекти, в които да се предлагат само вода, безалкохолни напитки, кафе, сладолед и плажни коктейли. Предвидено е те да работят с работното време на плажовете (от 8.00 до 18.00 часа), но няма да разполагат с маси и столове за сядане.
Свободната зона на плажовете в националните курорти да е максимум 25 на сто от ивицата
Причината за предложението е, че легловата база в националните курорти е огромна и търсенето на чадъри и шезлонги от туристите нараства. При действащия норматив в момента норматив от 50% свободна зона не могат да бъдат предоставени необходимите плажни услуги на голяма част от желаещите.
Сред останалите предложения на организацията е да се акцентира върху изграждането на безплатни спортни съоръжения на плажа и да се премахнат изцяло търговските обекти, разположени на границата между плажната ивица и крайбрежната алея, тъй като те закриват изгледа към морето. От БХРА оферират още да се разграничат и поне 3 различни типа плажове – ивици в курортите, в градовете и в извънселищни зони. От асоциацията смятат, че свободната зона трябва да бъде максимум 25 %.