БТК е възпряна да предоставя по-добри цени за крайните потребители
Българската телекомуникационна компания (БТК) е възпрепятствана да предоставя по-достъпни цени за фиксираните телефони за българските потребители и да улеснява комуникациите като повиши конкурентоспособността на бизнеса у нас. Това е основното последствия за българските потребители след като Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) върна предложението на БТК за нови по-конкурентни тарифи.
„От огромно значение за БТК е да й бъде позволено да предложи цени отговарящи на пазарното търсене и предлагане, и основно на жизнения стандарт на българските домакинства”, заяви Павел Велчев, Директор “Регулация и конкуренция” в БТК и vivatel. „Предложената нова тарифна политика на БТК е в съответствие със Закона за далекосъобщенията и отговаря на приетите от КРС Правила за определяне на цените на фиксирана гласова услуга за страната”, допълни той. Това е становището на управленския екип на БТК, след като в компанията беше получено официалното решението, с което Комисията върна предложените от компанията промени.
Предложеното изменение на цените е отхвърлено с обща трактовка и с мотиви, които не са подкрепени от конкретни данни. С връщането на направеното от БТК предложение ще бъдат засегнати в най-голяма степен интересите на крайния потребител и възможността му да ползва телефонни услуги на достъпни цени. Социално отговорните цели на БТК и стремежът на компанията да предлага услуги, които да носят все по-голяма полза за крайните потребители, биха могли да бъдат постигнати само, ако компанията бъде третирана законосъобразно и прозрачно от регулатора.
БТК е единственият в страната оператор на фиксирана гласова услуга, който извършва значителни инвестиции в модернизация и изграждане на инфраструктура в слабо населените и труднодостъпни селища. С действията си Комисията стимулира завземането на голям дял от българския пазар на фиксираните телефонни услуги от компании за сметка на единствения български телеком, който предоставя универсални услуги без компенсиране.
В същото време на пазара се появяват оферти от конкурентни на БТК оператори, които видимо копират предложените от компанията нови тарифи за междуселищни и международни разговори. Нещо повече – като средство за въздействие върху потребителите се използват задържаните от регулатора по-високи цени на БТК. Очаква се и подобни решения да бъдат предоставяни и от един от мобилните оператори.
„Нашето предложение е разработено след детайлни изследвания на нуждите на клиентите ни за достъпност до качествена телефонна услуга. Предложените от нас цени са планирани така, че българските домакинства да имат повече избор, а България да стане по-привлекателна за бизнеса, където комуникациите са решаващи за успеха”, добавя г-н Велчев.
Не случайно в последния си доклад от този месец Европейската комисия оцени негативно действията на регулатора като основен фактор за неефективното прилагане на европейското законодателство и практики у нас.
На 17 април БТК внесе в КРС предложение за нова тарифна политика, която е изцяло насочена към предоставяне на повече стойност и избор на потребителите и бизнеса при пълна защита на социално-слабите групи. Основните акценти в политиката бяха намаляване на таксата за откриване на нов телефонен пост от 70 на 20 лева, 20% повече стойност в стандартния абонаментен пакет с 50 минути за национални разговори, опростяване схемата на таксуване на градски и междуградски разговори и намаляване на цените на междуселищните и международните разговори.