Тя купи дизелово гориво от седем български бензиностанции. Шест от тях са на водещи вериги. Бутилките с горивната течност бяха поставени във фризер за около час. Макар, че температурата бе едва минус 13 градуса по Целзий, в едната от бутилките се появиха ледени късчета.
Приема се за нормално да започнат изменения в гъстотата и качеството на дизеловото гориво при минус 20 градуса, уточниха специалисти.
Промяната на цвета и кристализацията се дължи на наличие на парафини и неустановени примеси в нафтата, заяви инж. Радослав Киров, който е управител на сервиз. Той предупреди, че последствията от некачественото гориво са страшни. Случвало се е горивната система на нови автомобили да бъде повредена и да се стигне до скъпи ремонти, добави експертът.
"Заради замръзналите водни примеси, се увреждат горивните филтри. Обикновено вместо да пожълтяват, те почерняват в резултат на наличието на твърди примеси. Твърдите частици пък износват буталата и цилиндрите", подчерта инж. Киров.
При експеримента се установи, че освен вода, в бутилките пълни с дизелово гориво, се утаяват и частици, които приличат на ръжда.
Петър Костадинов от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, оспори резултатите от експеримента с мотива, че бутилките са от минерална вода. Вероника Димитрова обаче увери, че те са били старателно изсушени преди да бъдат напълнени с дизел. Накрая експертът все пак призна, че наличието на вода в горивото не е приемливо, но заяви, че подобни случаи са намалели в последните години.
От кои бензиностанции е взето некачественото гориво и какъв е неговият произход, не стана ясно.