© Plovdiv24.bg | | Българите плащат повече за нови коли в сравнение със средните цени за ЕС. Това показа доклад на Европейската комисия, сравняващ производствените тарифи на 27 марки и около 80 модела, продавани в съюза през 2009 г. От проучването става ясно, че най-солени излизат марките, които не се правят на Стария континент. Така например Suzuki Grand Vitara идва у нас на цена с близо 28% по-висока от средната за ЕС. Nissan Micra пък бил предлаган с 30% по-скъпо, а Honda Civic - с 35%. Като цяло колите у нас са със средно 10 на сто по-високи цени в сравнение с останалите страни членки. Има обаче и марки, които са по-евтини, сочи докладът. Така например Renault Megane през 2009 г. се е продавала с 5,5% по-евтино в сравнение с ЕС, Peugeot 407 - е струвала с 2,8% по-малко, но пък по-масовата Peugeot 207 се продава на цена с 18,6% по-висока от европейската. Opel Corsa у нас също тръгва от сума с 16,5% по-висока от средноевропейската. FIAT продава с 5-9% по-скъпо, а за модела Bravo българите плащат със 17,8% повече. Citroen C4 Picasso e вървял с 14,2% по-евтино, отколкото в ЕС. При по-високия клас коли пък се вижда, че е по-скъпо да си купиш у нас BMW, отколкото в Румъния или Швеция, като разликите в цените са в рамките на 9%. При Mercedes цената у нас е с около 3,6% по-висока. VW Golf се е предлагал в България със 7,7% по-скъпо от средното за ЕС, WW Passat - с 8,6%, а WW Polo - с 20,8 на сто повече.Сравнението е направено на база цени без ДДС и такса регистрация, защото те се различават в съюза. Като цяло цените в България през 2009 г. са паднали с около 9%, но отново остават по-високи от средните за ЕС. Най-големи разлики в тарифите има при малолитражните модели, докато високият клас се продава на приблизително еднаква стойност в целия ЕС. Като цяло цените на автомобилите в Европа са паднали средно с 0,6%. Но това не е в резултат на кризата, а е следствие на световното свръхпроизводство в сектора и на конкуренцията между фирмите. Въпреки че стават по-достъпни, колите продължават да са най-скъпото нещо, което голяма част от домакинствата в ЕС купуват, сочи докладът на Еврокомисията.
Цените на новите автомобили се формират на база доставни цени, върху които съответният вносител слага някаква надценка, данъци, мита, такси. В изследването на ЕК са сравнени именно т.нар. производствени, тоест доставни цени за всяка от държавите. Представители на Съюза на вносителите на автомобили у нас не бяха открити за коментар.
Източник: в. "Стандарт" |