Дотук се стигна, след като предишният парламент промени Кодекса на труда с цел да премахне сливането и отработването на празници. Макар че сливането наистина се премахна, се появи нов почивен ден - в случаите, когато празникът се пада в събота или неделя (с изключение на Великден).
"Ако искаме българската икономика да расте с по-бърз темп, не трябва да се подаряват почивни дни. Трябва да определим прага за работни дни в годината, под който няма да падаме. Нещо повече - може всяка година да бъде с равен брой работни дни - 251. В зависимост от това колко са официалните празници, падащи се в събота или неделя, и колко са съботите и неделите в съответната година и дали годината е високосна, ще се подаряват нула, един или два почивни дни", коментира Велев.
Той дори намекна, че е по-добре да се върне сливането на почивните дни, срещу което работодателските организации бяха против. Според Велев е по-добре, ако ще се прави подарък - "когато го има, е по-добре да се направи за някой петък, след национален празник, паднал се в четвъртък".
АИКБ са направили анкета сред фирмите, които членуват в организацията, и установили, че 53 на сто от тях са работили на 1 май, което означава, че около половин милион заети у нас са имали нормален работен ден. 62 на сто от работодателите обаче декларират, че се затрудняват да плащат допълнително за положения труд в празничен ден, показали резултатите.
"При преработвателната промишленост например около 50% са разходите за суровини и материали, около 25% е разходът за труд, а останалите около 25% са външни услуги, енергия, амортизации, печалба и др. Ако разходът за работна заплата е двоен, за този ден фирмата е на загуба, тъй като обичайната печалба на компанията е около 10% и при двойни разходи за труд тя се превръща в 15% загуба", разясни още Велев.
Наблюдение
По думите на Велев с резултатите, че над половината от фирмите са работили на 1 май, се развенчава митът, че работят само онези фирми, на които им е скъпо да спрат, информира в.Сега. "Само една четвърт са такива - 26%. А 32% от компаниите отговарят, че работят, защото имат много работа. 21% заради срокове, 11% са в туризма. Има и 5%, които работят заради контрагентите си в чужбина", обясни Велев.