Близо 20% от камионите на нашите превозвачи не се движат в момента
Решението на Съдът на Европейския съюз да отмени задължението за връщане на превозните средства е изключително важно тълкуване и ние го отчитаме като много важен напредък по отношение на прилагането на Мобилния пакет. Това каза в предаването "България, Европа и светът на фокус“ на Радио "Фокус“ изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
"За нас това е една победа, един прецедент за Съда на ЕС да отмени част от регламент, който всички ние бяхме наясно, че е изключително спорен. Т.е. за нас това може да се каже, че е добър вариант.“
Според него е било ясно, че от Пакета "Мобилност“ще отпадне разпоредбата за връщането на товарни автомобили на всеки 2 месеца в държавата по установяване поради абсурдността и липсата на логика в него.
"Контролните органи тълкуваха Мобилния пакет по начин, че водачът трябва задължително да се върне на едно от двете места: или в базата на превозвача, или на мястото си на пребиваване. В крайна сметка Европейския съд и в Договора за функциониране на ЕС се казва, че всеки има право на свободно движение. Т.е. няма как на водача да му бъде наложено той да бъде задължен да почива само и точно на тези два места. И Съдът наистина казва, че не може да се накърнява правото на водача той да избере в крайна сметка къде да почива,“ каза той и добави, че това е бил един от най-големите проблеми в последните 2 години поради налагането на големи глоби спрямо превозвачите, които не спазват тази разпоредба.
Йордан Арабаджиев изрази надежда, че и за друга тяхна битка, свързана с приемането ни в Сухопътния Шенген, скоро време ще се намери решение. "Да се надяваме, че България ще бъде приета и в Сухопътния Шенген, което ще облекчи значително престоя на нашите камиони по границите, особено с Румъния,“ добави той.
Според него един от основните проблеми пред международните превозвачи е липсата на професионални водачи, които да управляват тежкотоварни превозни средства, като добави, че това е причината близо 15-20% от камионите на нашите превозвачи в момента да не се движат. "И не на последно място трябва да кажа, че инфраструктурата ни е много остаряла. Очакваме да има напредък по главните пътища. Много са проблемите, които има българският транспорт, но се надяваме към края на годината да има някаква светлина, най-вече свързана с Шенген.“