Според проучването дългите диктовки и преразказите изтощават децата най-вече в четвърти клас, когато и учителите са най-взискателни. Това се дължало на усилената подготовка за националното външно оценяване, което чака учениците след завършването на начален курс. "Заради интензивното писане децата се оплакват от болки в ръцете, някои от тях дори започват да си стягат китките", коментира за "Монитор", психологът Иван Игов. Той добави, че не липсвали случаи на четвъртокласници, на които им се налага да ходят и на терапии заради острите болки в ръцете.
"Човек и общество", "Човек и природа" и "Тела и вещество" са другите предмети, които децата недолюбват.
Експертите от дружеството са категорични, че в новите учебни програми трябва да има радикални промени. "Не може децата в първи клас да решават задачи с едно неизвестно. Учебният материал не отговаря на възрастовото развитие на децата", категоричен е Игов. Според него въпросните задачи трябва да залягат в учебните програми едва в 3-4 клас, когато децата са на 11 години. "Седем години е твърде ранна възраст за задания с такава сложност", убеден е той.
В момента просветното министерство подготвя новите учебни програми. От тях се очаква да изчистят материалът от излишните и енциклопедични знания, които затрудняват децата. Новите програми се изготвят по посока на разделяне на учебния план в съотношение - 60% теми за нови знания към 40% упражнения и практическо прилагане на вече натрупаните такива.
Източник: в. "Монитор"